Woźnica Franciszek: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
mNie podano opisu zmian
 
(dr)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
== Woźnica (Franz Wosnitza) Franciszek (1902-1979), wikariusz generalny w czasie okupacji ==
== Woźnica (Franz Wosnitza) Franciszek (1902-1979), wikariusz generalny w czasie okupacji ==
[[Grafika:WoznicaFranz11.jpg|left]]
[[Grafika:WoznicaFranz11.jpg|left|thumb]]
Urodził się 3 paździenrika 1902 w Czarnowąsach w rodzinie murarza Kaspra i Franciszki z d. Skrzypczyk. Od trzeciego roku życia mieszkał z rodzicami w Królewskiej Hucie (dz.Chorzów), gdzie uczęszczał do szkoły podstawowej, a po jej ukończeniu do gimnazjum. W 1917 roku wstąpił na [[Wydział Teologiczny Uniwersytetu Wrocławskiego]]. Po podziale Śląska w 1924 roku przeniósł się na [[Wydział Teologiczny Uniwersytetu Jagiellońskiego]] i do [[Śląskie Seminarium Duchowne|Śląskiego Seminarium Duchownego]] w Krakowie. Był dwujęzyczny, z przekonań narodowych - Niemiec. Święcenia kapłańskie otrzymał 20 czerwca 1926.  
Urodził się 3 października 1902 w Czarnowąsach w rodzinie murarza Kaspra i Franciszki z d. Skrzypczyk. Od trzeciego roku życia mieszkał z rodzicami w Królewskiej Hucie (dz.Chorzów), gdzie uczęszczał do szkoły podstawowej, a po jej ukończeniu do gimnazjum. W 1917 roku wstąpił na [[Wydział Teologiczny Uniwersytetu Wrocławskiego]]. Po podziale Śląska w 1924 roku przeniósł się do Krakowa na [[Wydział Teologiczny Uniwersytetu Jagiellońskiego]] i do [[Śląskie Seminarium Duchowne|Wyższego Śląskiego Seminarium Duchownego]] w Krakowie. Był dwujęzyczny, z przekonań narodowych - Niemiec. Święcenia kapłańskie przyjął 20 czerwca 1926.  


Po święceniach jego pierwszą placówką były: [[Parafia Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Katowicach|parafia św. Piotra i Pawła w Katowicach]] przy boku ks. Karola Matei. Jednocześnie został ustanowiony katechetą w Miejskiej Szkole Przemysłowo-Kupieckiej w Katowicach. Przy parafii katowickiej prowadził duszpasterstwo młodzieży niemieckiej. W latach 1933 - 1939 objął stanowisko sekretarza diecezjalnego Związku Młodzieży Niemieckiej diecezji katowickiej (nom. 27 kwietnia 1933)  i redaktora „Sonntagsbote” - odpowiednika [[Gość Niedzielny - tygodnik|„Gościa Niedzielnego”]] dla katolików niemieckich.  
Po święceniach jego pierwszą placówką była [[Parafia Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Katowicach|parafia Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Katowicach]] przy boku [[Mathea Karol|ks. Karola Mathei]]. Jednocześnie został ustanowiony katechetą w Miejskiej Szkole Przemysłowo-Kupieckiej w Katowicach. Przy parafii katowickiej prowadził duszpasterstwo młodzieży niemieckiej. W latach 1933 - 1939 objął stanowisko sekretarza diecezjalnego Związku Młodzieży Niemieckiej diecezji katowickiej (nom. 27 kwietnia 1933)  i redaktora „Sonntagsbote” - odpowiednika [[Gość Niedzielny - tygodnik|„Gościa Niedzielnego”]] dla katolików niemieckich.  


Z satysfakcją przyjął wejście wojsk niemieckich do Katowic we wrześniu 1939 roku. W kołach administracji niemieckiej znany jako zwolennik Panta i dlatego traktowany był z rezerwą, co nie przeszkadzało, iż widziano w nim reprezentanta interesów niemieckich w kurii katowickiej. W trakcie zapisów na tzw. volkslistę  otrzymał grupę II, co w czasie powojennej akcji wysiedlania Niemców dało mu podstawę ubiegania się o tzw. rehabilitację z nadzieją na pozostanie w diecezji. 2 września 1940 [[Adamski Stanisław|bp S. Adamski]] wprowadził go do kurii na stanowisko radcy ordynariatu. Przez jakiś okres (od marca 1940 roku) pełnił funkcję kapelana wojsk niemieckich w Katowicach. W dniu 6 marca 1941 został ustanowiony substytutem przy [[Parafia Chrystusa Króla w Katowicach|katedrze Chrystusa Króla w Katowicach]] (lokalia).  
Z satysfakcją przyjął wejście wojsk niemieckich do Katowic we wrześniu 1939 roku. W kołach administracji niemieckiej znany jako zwolennik Panta i dlatego traktowany był z rezerwą, co nie przeszkadzało, iż widziano w nim reprezentanta interesów niemieckich w kurii katowickiej. W trakcie zapisów na tzw. [[Volkslista|volkslistę]] otrzymał grupę II, co w czasie powojennej akcji wysiedlania Niemców dało mu podstawę ubiegania się o tzw. rehabilitację z nadzieją na pozostanie w diecezji. 2 września 1940 [[Adamski Stanisław|bp S. Adamski]] wprowadził go do kurii na stanowisko radcy ordynariatu. Od marca 1940 roku pełnił funkcję kapelana wojsk niemieckich w Katowicach. 6 marca 1941 został ustanowiony substytutem przy [[Parafia Chrystusa Króla w Katowicach|katedrze Chrystusa Króla w Katowicach]] ([[lokalia]]).  


Był najbliższym współpracownikiem ówczesnego wikariusza generalnego [[Strzyż Franciszek|ks. F. Strzyża]], zwłaszcza w okresie po wypędzeniu bpów z diecezji, które nastąpiło 28 lutego 1941. Ciężko chory na serce ks. Strzyż zamianował 9 maja 1942 ks. Woźnicę swoim następcą na stanowisku wikariusza generalnego. Wybór ten zaakceptował także bp Adamski będący na wygnaniu w Warszawie. Po śmierci ks. Strzyża  przejął faktyczne rządy w diecezji, ważniejsze jednak decyzje uzgadniał z nuncjaturą berlińską, [[Bertram Adolf|kard. A. Bertramem]] i bpem [[Adamski Stanisław|S. Adamskim]]. Bezskutecznie ubiegał się o przyjęcie w poczet członków Konferencji Fuldańskiej. Regularnie przesyłał sprawozdanie o stanie diecezji do Konferencji Fuldańskiem za pośrednictwem bpa wrocławskiego.  
Był najbliższym współpracownikiem ówczesnego wikariusza generalnego [[Strzyż Franciszek|ks. F. Strzyża]], zwłaszcza w okresie po wypędzeniu bpów z diecezji, które nastąpiło 28 lutego 1941. Ciężko chory na serce ks. Strzyż zamianował 9 maja 1942 ks. Woźnicę swoim następcą na stanowisku [[Wikariusz generalny|wikariusza generalnego]]. Wybór ten zaakceptował także bp Adamski będący na wygnaniu w Warszawie. Po śmierci ks. Strzyża  przejął faktyczne rządy w diecezji, ważniejsze jednak decyzje uzgadniał z nuncjaturą berlińską, [[Bertram Adolf|kard. A. Bertramem]] i bpem S. Adamskim. Bezskutecznie ubiegał się o przyjęcie w poczet członków Konferencji Fuldańskiej. Regularnie przesyłał sprawozdanie o stanie diecezji do Konferencji Fuldańskiem za pośrednictwem bpa wrocławskiego.  


W czasie swoich rządów usiłował dostosować styl duszpasterstwa i zarządu diecezją katowicką do wzorów wrocławskich. Jako wikariusz generalny - Niemiec reprezentował przede wszystkim stanowisko kościelne, co powodowało iż często wchodził w konflikt z ówczesną administracją okupacyjną w Katowicach. Na południu diecezji, w czasie wizytacji głosił kazania po polsku i asystował przy ślubach Polaków. Za jego wiedzą z kurii katowickiej na terenie GG przepłynęło kilkaset tysięcy marek z przeznaczeniem na pomoc charytatywną. Stanowczo bronił księży przed aresztowaniami. Z powodzeniem starał się o zwolnienie w obozu kilku księży śląskich. Kilkunastu kapłanom, którzy otrzymali zakaz duszpasterzowania zapewnił pełne zatrudnienie. Skutecznie także bronił młodych księży przed wcieleniem do wojska niemieckiego. W tym celu utworzył 49 nowych placówek duszpasterskich, przy których osadził  młodych księży zagrożonych poborem do Wehrmachtu. Z mniejszym powodzeniem zabiegał o uratowanie majątku kościelnego przed rabunkiem i konfiskatami, interweniując u najwyższych władz III Rzeszy włącznie ze skargami do Hitlera.  
W czasie swoich rządów usiłował dostosować styl duszpasterstwa i zarządu diecezją katowicką do wzorów wrocławskich. Jako wikariusz generalny - Niemiec reprezentował przede wszystkim stanowisko kościelne, co powodowało iż często wchodził w konflikt z ówczesną administracją okupacyjną w Katowicach. Na południu diecezji, w czasie wizytacji głosił kazania po polsku i asystował przy ślubach Polaków. Za jego wiedzą z kurii katowickiej na terenie GG przepłynęło kilkaset tysięcy marek z przeznaczeniem na pomoc charytatywną. Stanowczo bronił księży przed aresztowaniami. Z powodzeniem starał się o zwolnienie z obozu kilku księży śląskich. Kilkunastu kapłanom, którzy otrzymali zakaz duszpasterzowania zapewnił pełne zatrudnienie. Skutecznie także bronił młodych księży przed wcieleniem do wojska niemieckiego. W tym celu utworzył 49 nowych placówek duszpasterskich, przy których osadził  młodych księży zagrożonych poborem do Wehrmachtu. Z mniejszym powodzeniem zabiegał o uratowanie majątku kościelnego przed rabunkiem i konfiskatami, interweniując u najwyższych władz III Rzeszy włącznie ze skargami do Hitlera.  


Po zakończeniu wojny bp S. Adamski zatrzymał go w kurii powierzając mu stanowisko kierownika Pomocy Budowlanej, która miała na celu odbudowę zniszczonych kościołów. Władze komunistyczne nie wytoczyły mu procesu, dzięki czemu miał prawo spodziewać się tzw. rehabilitacji. 6 maja 1946 złożył podanie o rehabilitację. Mimo pozytywnych opinii bpa S. Adamskiego, [[Kominek Bolesław|ks. B. Kominka]], kilkunastu innych księży i osób świeckich, prośba o rehabilitację nie została uwzględniona i został zmuszony do wyjazdu z Polski w dniu 27 lipca 1946. Prawdziwym powodem był prawdopodobnie fakt, iż jego mieszkanie w Siemianowicach zostało po wojnie zajęte, a meble i inne rzeczy osobiste rozkradzione.  
Po zakończeniu wojny bp S. Adamski zatrzymał go w kurii powierzając mu stanowisko kierownika Pomocy Budowlanej, która miała na celu odbudowę zniszczonych kościołów. Władze komunistyczne nie wytoczyły mu procesu, dzięki czemu miał prawo spodziewać się tzw. rehabilitacji. 6 maja 1946 złożył podanie o rehabilitację. Mimo pozytywnych opinii bpa S. Adamskiego, [[Kominek Bolesław|ks. B. Kominka]], kilkunastu innych księży i osób świeckich, prośba o rehabilitację nie została uwzględniona i został zmuszony do wyjazdu z Polski w dniu 27 lipca 1946. Prawdziwym powodem był prawdopodobnie fakt, iż jego mieszkanie w Siemianowicach zostało po wojnie zajęte, a meble i inne rzeczy osobiste rozkradzione.  


Po wyjeździe z Polski zamieszkał w Werdhol, i pracował jako kapelan w szpitalu w Bochum. Następnie przeniósł się do Kolonii i zajął się opieką nad Niemcami - wysiedleńcami. W latach 1949-1972 kierował organizacją „Katholische Siedlungsdienst” zajmującą  się budowaniem mieszkań i osiedli wysiedlonych Niemców. Za jego kadencji zostało wybudowanych 257 tys. mieszkań. W 1951 roku został uhonorowany godnością prałata, 1972 roku - protonotariusza apostolskiego i Krzyżem Zasługi dla RFN. W 1972 roku przeszedł do duszpasterstwa przy kościele pw. św. Mateusza w Kolonii - Bayenthal. Do końca życia pozostał kapłanem diecezji katowickiej.  Zmarł 4 listopada 1979 w Kolonii, tam też pochowany.
Po wyjeździe z Polski zamieszkał w Werdhol, i pracował jako kapelan w szpitalu w Bochum. Następnie przeniósł się do Kolonii i zajął się opieką nad Niemcami - wysiedleńcami. W latach 1949-1972 kierował organizacją „Katholische Siedlungsdienst” zajmującą  się budowaniem mieszkań i osiedli wysiedlonych Niemców. Za jego kadencji zostało wybudowanych 257 tys. mieszkań. W 1951 roku został uhonorowany godnością prałata, 1972 roku - protonotariusza apostolskiego i Krzyżem Zasługi dla RFN. W 1972 roku przeszedł do duszpasterstwa przy kościele pw. św. Mateusza w Kolonii - Bayenthal. Do końca życia pozostał kapłanem [[Archidiecezja Katowicka|diecezji katowickiej]].  Zmarł 4 listopada 1979 w Kolonii, tam też pochowany.


== Bibliografia ==
== Bibliografia ==
AAKat, Akta personalne ks. Franciszka Woźnicy; Kościół a Państwo, vol. 2 (1949-); Schematyzm (1936-1981); M. Claus, Die Beziehungen des Vatikans zu Polen waehrend des 2. Weltkrieges, Koeln-Wien 1979, 50; Z. Fijałkowski, Kościół katolicki na ziemiach polskich w latach okupacji hitlerowskiej, Warszawa 1983, 13, 328-330, 337, 340, 345, 354, 356, 359; GN 1927, nr 10, s. 1 (dod. Winnica Pańska); Grajewski, Wygnanie, s. 44, 45, 62, 81; H. Gwóźdź, Kwestia jurysdykcji kanonicznej w diecezji katowickiej w l. 1939-1945, SSHT 18 (1985), s. 27-33; Tenże, Sziling, Polityka okupanta [recenzja], SSHT 5 (1972), s. 341-358; Le Saint Siege et la situation religiouse en Pologne et das les Pays Baltes. Premiere et Deuxieme Partie, Libreria Editrice Vaticana 1967, s. 606, 640, 721; F. Maroń, Sziling, Polityka okupanta. [recenzja], SSHT 5 (1972), s. 326-341; Myszor, Historia diecezji, s. 10 i nn; Tenże, Stosunki Kościół, s. 57-58, 60, 62, 122-125 i nn; Tenże, Woźnica Franciszek (hasło), Leksykon duchowieństwa, t. 1, s. 309-311; Olszar, Duchowieństwo, s. 294; „Polonia” nr 5182 z 21 III 1939; Sonderdruck aus Rundbrief an die Kattowitzer Dioecesan-Angehoerigen, 26 VI 1976, Koeln-Bayenthal; Skworc, Budownictwo kościołów, s. 2, 60, 62, 70; J. Sziling, Polityka okupanta hitlerowskiego wobec Kościoła katolickiego 1939-1945. Tzw. Okręgi Rzeszy: Gdańsk Prusy Zachodnie, Kraj Warty i Regencja katowicka, Poznań 1970, s. 84, 91, 105, 106, 110, 111, 128, 150, 155, 189-192, 202, 207-209, 231; Z. Waszkiewicz, Polityka Watykanu wobec Polski 1939-1945, Warszawa 1980, s. 123, 124, 149, 166; WD 1927, nr 3, s. 22; 1927, nr 4, s. 31; Województwo śląskie, s. 234, 447, 450-451, 462; Macała, Duszpasterstwo a narodowość wiernych, s. 66 i nn; A. Grajewski, Twój Gość, s. 36 i nn.
AAKat, Akta personalne ks. Franciszka Woźnicy; Kościół a Państwo, vol. 2 (1949-); Schematyzm (1936-1981); M. Claus, Die Beziehungen des Vatikans zu Polen waehrend des 2. Weltkrieges, Koeln-Wien 1979, 50; Z. Fijałkowski, Kościół katolicki na ziemiach polskich w latach okupacji hitlerowskiej, Warszawa 1983, s. 13 i nn.; GN 1927, nr 10, s. 1 (dod. Winnica Pańska); Grajewski, Wygnanie, s. 44, 45, 62, 81; H. Gwóźdź, Kwestia jurysdykcji kanonicznej w diecezji katowickiej w l. 1939-1945, SSHT 1985, t. 18, s. 27-33; Tenże, Sziling, Polityka okupanta [recenzja], SSHT 1972, t. 5, s. 341-358; Le Saint Siege et la situation religiouse en Pologne et das les Pays Baltes. Premiere et Deuxieme Partie, Libreria Editrice Vaticana 1967, s. 606, 640, 721; F. Maroń, Sziling, Polityka okupanta. [recenzja], SSHT 1975, t. 5, s. 326-341; Myszor, Historia diecezji, s. 10 i nn; Tenże, Stosunki Kościół - państwo okupacyjne w diecezji katowickiej 1939-1945, s. 57 i nn; Tenże, Woźnica Franciszek (hasło), [w:] Leksykon duchowieństwa, t. 1, s. 309-311; Olszar, Duchowieństwo, s. 294; „Polonia” 1939, nr 5182; Sonderdruck aus Rundbrief an die Kattowitzer Dioecesan-Angehoerigen, 26 VI 1976, Koeln-Bayenthal; Skworc, Budownictwo kościołów, s. 2, 60, 62, 70; J. Sziling, Polityka okupanta hitlerowskiego wobec Kościoła katolickiego 1939-1945. Tzw. Okręgi Rzeszy: Gdańsk Prusy Zachodnie, Kraj Warty i Regencja katowicka, Poznań 1970, s. 84 i nn.; Z. Waszkiewicz, Polityka Watykanu wobec Polski 1939-1945, Warszawa 1980, s. 123, 124, 149, 166; WD 1927, nr 3, s. 22; 1927, nr 4, s. 31; Województwo śląskie, s. 234 i nn.; Macała, Duszpasterstwo a narodowość wiernych, s. 66 i nn.; A. Grajewski, Twój Gość, s. 36 i nn.; A. Dziurok, Aparat bezpieczeństwa wobec biskupów i kurii katowickiej w latach 1945-1956, [w:] Aparat bezpieczeństwa wobec kurii biskupich w Polsce, Warszawa 2009, s. 61, 69; S. Cebulski, Kapłan trudnych czasów, "Wspólny Chorzów" 2010, nr 4, s. 10.
 


{{Biskupi}}
{{Biskupi}}

Aktualna wersja na dzień 17:38, 21 wrz 2019

Woźnica (Franz Wosnitza) Franciszek (1902-1979), wikariusz generalny w czasie okupacji

WoznicaFranz11.jpg

Urodził się 3 października 1902 w Czarnowąsach w rodzinie murarza Kaspra i Franciszki z d. Skrzypczyk. Od trzeciego roku życia mieszkał z rodzicami w Królewskiej Hucie (dz.Chorzów), gdzie uczęszczał do szkoły podstawowej, a po jej ukończeniu do gimnazjum. W 1917 roku wstąpił na Wydział Teologiczny Uniwersytetu Wrocławskiego. Po podziale Śląska w 1924 roku przeniósł się do Krakowa na Wydział Teologiczny Uniwersytetu Jagiellońskiego i do Wyższego Śląskiego Seminarium Duchownego w Krakowie. Był dwujęzyczny, z przekonań narodowych - Niemiec. Święcenia kapłańskie przyjął 20 czerwca 1926.

Po święceniach jego pierwszą placówką była parafia Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Katowicach przy boku ks. Karola Mathei. Jednocześnie został ustanowiony katechetą w Miejskiej Szkole Przemysłowo-Kupieckiej w Katowicach. Przy parafii katowickiej prowadził duszpasterstwo młodzieży niemieckiej. W latach 1933 - 1939 objął stanowisko sekretarza diecezjalnego Związku Młodzieży Niemieckiej diecezji katowickiej (nom. 27 kwietnia 1933) i redaktora „Sonntagsbote” - odpowiednika „Gościa Niedzielnego” dla katolików niemieckich.

Z satysfakcją przyjął wejście wojsk niemieckich do Katowic we wrześniu 1939 roku. W kołach administracji niemieckiej znany jako zwolennik Panta i dlatego traktowany był z rezerwą, co nie przeszkadzało, iż widziano w nim reprezentanta interesów niemieckich w kurii katowickiej. W trakcie zapisów na tzw. volkslistę otrzymał grupę II, co w czasie powojennej akcji wysiedlania Niemców dało mu podstawę ubiegania się o tzw. rehabilitację z nadzieją na pozostanie w diecezji. 2 września 1940 bp S. Adamski wprowadził go do kurii na stanowisko radcy ordynariatu. Od marca 1940 roku pełnił funkcję kapelana wojsk niemieckich w Katowicach. 6 marca 1941 został ustanowiony substytutem przy katedrze Chrystusa Króla w Katowicach (lokalia).

Był najbliższym współpracownikiem ówczesnego wikariusza generalnego ks. F. Strzyża, zwłaszcza w okresie po wypędzeniu bpów z diecezji, które nastąpiło 28 lutego 1941. Ciężko chory na serce ks. Strzyż zamianował 9 maja 1942 ks. Woźnicę swoim następcą na stanowisku wikariusza generalnego. Wybór ten zaakceptował także bp Adamski będący na wygnaniu w Warszawie. Po śmierci ks. Strzyża przejął faktyczne rządy w diecezji, ważniejsze jednak decyzje uzgadniał z nuncjaturą berlińską, kard. A. Bertramem i bpem S. Adamskim. Bezskutecznie ubiegał się o przyjęcie w poczet członków Konferencji Fuldańskiej. Regularnie przesyłał sprawozdanie o stanie diecezji do Konferencji Fuldańskiem za pośrednictwem bpa wrocławskiego.

W czasie swoich rządów usiłował dostosować styl duszpasterstwa i zarządu diecezją katowicką do wzorów wrocławskich. Jako wikariusz generalny - Niemiec reprezentował przede wszystkim stanowisko kościelne, co powodowało iż często wchodził w konflikt z ówczesną administracją okupacyjną w Katowicach. Na południu diecezji, w czasie wizytacji głosił kazania po polsku i asystował przy ślubach Polaków. Za jego wiedzą z kurii katowickiej na terenie GG przepłynęło kilkaset tysięcy marek z przeznaczeniem na pomoc charytatywną. Stanowczo bronił księży przed aresztowaniami. Z powodzeniem starał się o zwolnienie z obozu kilku księży śląskich. Kilkunastu kapłanom, którzy otrzymali zakaz duszpasterzowania zapewnił pełne zatrudnienie. Skutecznie także bronił młodych księży przed wcieleniem do wojska niemieckiego. W tym celu utworzył 49 nowych placówek duszpasterskich, przy których osadził młodych księży zagrożonych poborem do Wehrmachtu. Z mniejszym powodzeniem zabiegał o uratowanie majątku kościelnego przed rabunkiem i konfiskatami, interweniując u najwyższych władz III Rzeszy włącznie ze skargami do Hitlera.

Po zakończeniu wojny bp S. Adamski zatrzymał go w kurii powierzając mu stanowisko kierownika Pomocy Budowlanej, która miała na celu odbudowę zniszczonych kościołów. Władze komunistyczne nie wytoczyły mu procesu, dzięki czemu miał prawo spodziewać się tzw. rehabilitacji. 6 maja 1946 złożył podanie o rehabilitację. Mimo pozytywnych opinii bpa S. Adamskiego, ks. B. Kominka, kilkunastu innych księży i osób świeckich, prośba o rehabilitację nie została uwzględniona i został zmuszony do wyjazdu z Polski w dniu 27 lipca 1946. Prawdziwym powodem był prawdopodobnie fakt, iż jego mieszkanie w Siemianowicach zostało po wojnie zajęte, a meble i inne rzeczy osobiste rozkradzione.

Po wyjeździe z Polski zamieszkał w Werdhol, i pracował jako kapelan w szpitalu w Bochum. Następnie przeniósł się do Kolonii i zajął się opieką nad Niemcami - wysiedleńcami. W latach 1949-1972 kierował organizacją „Katholische Siedlungsdienst” zajmującą się budowaniem mieszkań i osiedli wysiedlonych Niemców. Za jego kadencji zostało wybudowanych 257 tys. mieszkań. W 1951 roku został uhonorowany godnością prałata, 1972 roku - protonotariusza apostolskiego i Krzyżem Zasługi dla RFN. W 1972 roku przeszedł do duszpasterstwa przy kościele pw. św. Mateusza w Kolonii - Bayenthal. Do końca życia pozostał kapłanem diecezji katowickiej. Zmarł 4 listopada 1979 w Kolonii, tam też pochowany.

Bibliografia

AAKat, Akta personalne ks. Franciszka Woźnicy; Kościół a Państwo, vol. 2 (1949-); Schematyzm (1936-1981); M. Claus, Die Beziehungen des Vatikans zu Polen waehrend des 2. Weltkrieges, Koeln-Wien 1979, 50; Z. Fijałkowski, Kościół katolicki na ziemiach polskich w latach okupacji hitlerowskiej, Warszawa 1983, s. 13 i nn.; GN 1927, nr 10, s. 1 (dod. Winnica Pańska); Grajewski, Wygnanie, s. 44, 45, 62, 81; H. Gwóźdź, Kwestia jurysdykcji kanonicznej w diecezji katowickiej w l. 1939-1945, SSHT 1985, t. 18, s. 27-33; Tenże, Sziling, Polityka okupanta [recenzja], SSHT 1972, t. 5, s. 341-358; Le Saint Siege et la situation religiouse en Pologne et das les Pays Baltes. Premiere et Deuxieme Partie, Libreria Editrice Vaticana 1967, s. 606, 640, 721; F. Maroń, Sziling, Polityka okupanta. [recenzja], SSHT 1975, t. 5, s. 326-341; Myszor, Historia diecezji, s. 10 i nn; Tenże, Stosunki Kościół - państwo okupacyjne w diecezji katowickiej 1939-1945, s. 57 i nn; Tenże, Woźnica Franciszek (hasło), [w:] Leksykon duchowieństwa, t. 1, s. 309-311; Olszar, Duchowieństwo, s. 294; „Polonia” 1939, nr 5182; Sonderdruck aus Rundbrief an die Kattowitzer Dioecesan-Angehoerigen, 26 VI 1976, Koeln-Bayenthal; Skworc, Budownictwo kościołów, s. 2, 60, 62, 70; J. Sziling, Polityka okupanta hitlerowskiego wobec Kościoła katolickiego 1939-1945. Tzw. Okręgi Rzeszy: Gdańsk Prusy Zachodnie, Kraj Warty i Regencja katowicka, Poznań 1970, s. 84 i nn.; Z. Waszkiewicz, Polityka Watykanu wobec Polski 1939-1945, Warszawa 1980, s. 123, 124, 149, 166; WD 1927, nr 3, s. 22; 1927, nr 4, s. 31; Województwo śląskie, s. 234 i nn.; Macała, Duszpasterstwo a narodowość wiernych, s. 66 i nn.; A. Grajewski, Twój Gość, s. 36 i nn.; A. Dziurok, Aparat bezpieczeństwa wobec biskupów i kurii katowickiej w latach 1945-1956, [w:] Aparat bezpieczeństwa wobec kurii biskupich w Polsce, Warszawa 2009, s. 61, 69; S. Cebulski, Kapłan trudnych czasów, "Wspólny Chorzów" 2010, nr 4, s. 10.