Botor Henryk Jan: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
(dr)
(dr)
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 3: Linia 3:
Urodził się w 1960 roku w Tychach. Naukę gry na fortepianie pobierał najpierw prywatnie pod kierunkiem Ewy Szymiczek-Tuszyńskiej, później w szkołach muzycznych w Tychach i Bielsku-Białej pod kierunkiem Barbary Bock, Aleksandry Dębnickiej oraz Marii Świerczek-Niedzieli. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie z następującymi dyplomami: wychowania muzycznego (1984), kompozycji w klasie prof. Marka Stachowskiego (1989) oraz organów w klasie prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy (dyplom z wyróżnieniem 1989). W 1988 roku pobierał naukę improwizacji u Jana Jongepiera w Holandii oraz w Letniej Akademii Organowej w Haarlem pod kierunkiem Hansa Haselbocka i Andersa Bondemana.  
Urodził się w 1960 roku w Tychach. Naukę gry na fortepianie pobierał najpierw prywatnie pod kierunkiem Ewy Szymiczek-Tuszyńskiej, później w szkołach muzycznych w Tychach i Bielsku-Białej pod kierunkiem Barbary Bock, Aleksandry Dębnickiej oraz Marii Świerczek-Niedzieli. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie z następującymi dyplomami: wychowania muzycznego (1984), kompozycji w klasie prof. Marka Stachowskiego (1989) oraz organów w klasie prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy (dyplom z wyróżnieniem 1989). W 1988 roku pobierał naukę improwizacji u Jana Jongepiera w Holandii oraz w Letniej Akademii Organowej w Haarlem pod kierunkiem Hansa Haselbocka i Andersa Bondemana.  


W 1997 roku zdobył I nagrodę na konkursie kompozytorskim ''Vox Basilicae Calisiensis'' w Kaliszu za utwór na chór a capella, w 2002 roku I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie za koncert na organy, orkiestrę smyczkową, dwie trąbki i perkusję, w 2004 roku III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim ''Muzyka  Ogrodowa'' w Krakowie.
W 1997 roku zdobył I nagrodę na konkursie kompozytorskim '' Vox Basilicae Calisiensis '' w Kaliszu za utwór na chór a capella, w 2002 roku I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie za koncert na organy, orkiestrę smyczkową, dwie trąbki i perkusję, w 2004 roku III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim '' Muzyka  Ogrodowa '' w Krakowie.


W swym dorobku kompozytorskim posiada utwory symfoniczne, kameralne, fortepianowe, organowe, chóralne oraz pieśni. Dokonał transkrypcji na organy utworów innych kompozytorów oraz wielu opracowań kolędowych w tym pieśni liturgicznych wykonanych w Rzymie z okazji urodzin i 25- lecia Pontyfikatu Ojca Świętego [[Jan Paweł II|Jana  Pawła  II]] przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia z Katowic i Chór Polskiego Radia z Krakowa. Skomponował muzykę liturgiczną oraz opracował pieśni na chór i orkiestrę symfoniczną na Ingres Arcybiskupi Kardynała Stanisława Dziwisza oraz na wizytę Ojca Świętego [[Benedykt XVI|Benedykta XVI]] w Polsce w 2006 roku (Msza Święta na Błoniach w Krakowie). Jego utwory były wykonywane zarówno w kraju jak i za granicą (Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Śląskie Dni Muzyki Współczesnej).  
W swym dorobku kompozytorskim posiada utwory symfoniczne, kameralne, fortepianowe, organowe, chóralne oraz pieśni. Dokonał transkrypcji na organy utworów innych kompozytorów oraz wielu opracowań kolędowych w tym pieśni liturgicznych wykonanych w Rzymie z okazji urodzin i 25-lecia Pontyfikatu Ojca Świętego [[Jan Paweł II|Jana  Pawła  II]] przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia z Katowic i Chór Polskiego Radia z Krakowa. Skomponował muzykę liturgiczną oraz opracował pieśni na chór i orkiestrę symfoniczną na Ingres Arcybiskupi Kardynała Stanisława Dziwisza oraz na wizytę Ojca Świętego [[Benedykt XVI|Benedykta XVI]] w Polsce w 2006 roku (Msza Święta na Błoniach w Krakowie). Jego utwory były wykonywane zarówno w kraju jak i za granicą (Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Śląskie Dni Muzyki Współczesnej).  


Botora interesuje szczególnie orkiestra symfoniczna z jej niewykorzystaną jeszcze kolorystyką przy konwencjonalnym użyciu instrumentów. W polu jego zainteresowań znajduje się także muzyka filmowa – jego utwory wykorzystano w filmach dokumentalnych Jerzego Ridana pt. ''Imię moje Kinga'', ''Pielgrzymi'' oraz ''Otwarte Miasto''. Ponadto napisał muzykę do filmu dokumentalnego pt. ''Konstrukcja nośna – Rzecz o Jerzym Ciesielskim'' w reżyserii Izabeli Drobotowicz-Orkisz.   
Botora interesuje szczególnie orkiestra symfoniczna z jej niewykorzystaną jeszcze kolorystyką przy konwencjonalnym użyciu instrumentów. W polu jego zainteresowań znajduje się także muzyka filmowa – jego utwory wykorzystano w filmach dokumentalnych Jerzego Ridana pt. '' Imię moje Kinga'', '' Pielgrzymi '' oraz '' Otwarte Miasto''. Ponadto napisał muzykę do filmu dokumentalnego pt. '' Konstrukcja nośna – Rzecz o Jerzym Ciesielskim '' w reżyserii Izabeli Drobotowicz-Orkisz.   


Koncertował w Polsce, Holandii, Niemczech i Meksyku. Wśród jego recitali znalazły się również koncerty złożone z samych improwizacji na zadane tematy. Nagrał płyty ze swoimi kompozycjami i improwizacjami. Jest członkiem zarządu Związku Kompozytorów Polskich w Katowicach. Prowadzi zajęcia z propedeutyki kompozycji oraz improwizacji na Akademii Muzycznej w Krakowie.
Koncertował w Polsce, Holandii, Niemczech i Meksyku. Wśród jego recitali znalazły się również koncerty złożone z samych improwizacji na zadane tematy. Nagrał płyty ze swoimi kompozycjami i improwizacjami. Jest członkiem zarządu Związku Kompozytorów Polskich w Katowicach. Prowadzi zajęcia z propedeutyki kompozycji oraz improwizacji na Akademii Muzycznej w Krakowie.
 
 
W dwóch tyskich parafiach: [[Parafia Krzyża Świętego w Czułowie|Krzyża Świętego]] i [[Parafia Miłosierdzia Bożego w Tychach|Miłosierdzia Bożego]] wybudował organy. W tej ostatniej jest także autorem koncepcji architektonicznej czternastogłosowego instrumentu i własnoręcznie namalował anioły zdobiące prospekt instrumentu. Jest także organistą w [[Parafia św. Marii Magdaleny w Tychach|parafii św. Marii Magdaleny w Tychach]]. 
==Bibliografia==
Opracowanie własne, JM 
{{Noty biograficzne}}
{{Noty biograficzne}}
[[Kategoria:Biografie - B]]
[[Kategoria:Biografie - B]]
[[Kategoria:Kompozytorzy]]
[[Kategoria:Kompozytorzy]]

Aktualna wersja na dzień 20:53, 8 paź 2020

Botor Henryk Jan (1960-), kompozytor

Urodził się w 1960 roku w Tychach. Naukę gry na fortepianie pobierał najpierw prywatnie pod kierunkiem Ewy Szymiczek-Tuszyńskiej, później w szkołach muzycznych w Tychach i Bielsku-Białej pod kierunkiem Barbary Bock, Aleksandry Dębnickiej oraz Marii Świerczek-Niedzieli. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie z następującymi dyplomami: wychowania muzycznego (1984), kompozycji w klasie prof. Marka Stachowskiego (1989) oraz organów w klasie prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy (dyplom z wyróżnieniem 1989). W 1988 roku pobierał naukę improwizacji u Jana Jongepiera w Holandii oraz w Letniej Akademii Organowej w Haarlem pod kierunkiem Hansa Haselbocka i Andersa Bondemana.

W 1997 roku zdobył I nagrodę na konkursie kompozytorskim Vox Basilicae Calisiensis w Kaliszu za utwór na chór a capella, w 2002 roku I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie za koncert na organy, orkiestrę smyczkową, dwie trąbki i perkusję, w 2004 roku III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Muzyka Ogrodowa w Krakowie.

W swym dorobku kompozytorskim posiada utwory symfoniczne, kameralne, fortepianowe, organowe, chóralne oraz pieśni. Dokonał transkrypcji na organy utworów innych kompozytorów oraz wielu opracowań kolędowych w tym pieśni liturgicznych wykonanych w Rzymie z okazji urodzin i 25-lecia Pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia z Katowic i Chór Polskiego Radia z Krakowa. Skomponował muzykę liturgiczną oraz opracował pieśni na chór i orkiestrę symfoniczną na Ingres Arcybiskupi Kardynała Stanisława Dziwisza oraz na wizytę Ojca Świętego Benedykta XVI w Polsce w 2006 roku (Msza Święta na Błoniach w Krakowie). Jego utwory były wykonywane zarówno w kraju jak i za granicą (Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Śląskie Dni Muzyki Współczesnej).

Botora interesuje szczególnie orkiestra symfoniczna z jej niewykorzystaną jeszcze kolorystyką przy konwencjonalnym użyciu instrumentów. W polu jego zainteresowań znajduje się także muzyka filmowa – jego utwory wykorzystano w filmach dokumentalnych Jerzego Ridana pt. Imię moje Kinga, Pielgrzymi oraz Otwarte Miasto. Ponadto napisał muzykę do filmu dokumentalnego pt. Konstrukcja nośna – Rzecz o Jerzym Ciesielskim w reżyserii Izabeli Drobotowicz-Orkisz.

Koncertował w Polsce, Holandii, Niemczech i Meksyku. Wśród jego recitali znalazły się również koncerty złożone z samych improwizacji na zadane tematy. Nagrał płyty ze swoimi kompozycjami i improwizacjami. Jest członkiem zarządu Związku Kompozytorów Polskich w Katowicach. Prowadzi zajęcia z propedeutyki kompozycji oraz improwizacji na Akademii Muzycznej w Krakowie.

W dwóch tyskich parafiach: Krzyża Świętego i Miłosierdzia Bożego wybudował organy. W tej ostatniej jest także autorem koncepcji architektonicznej czternastogłosowego instrumentu i własnoręcznie namalował anioły zdobiące prospekt instrumentu. Jest także organistą w parafii św. Marii Magdaleny w Tychach.

Bibliografia

Opracowanie własne, JM