Boże Ciało: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
(Utworzył nową stronę „==Boże Ciało== Jest to uroczystość liturgiczna ku czci Najświętszego Sakramentu czyli Ciała i Krwi Chrystusa (Eucharystia). Obchodzona jest w czwartek po uroczys…”)
 
(dr)
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==Boże Ciało==
[[Plik:Boze Cialo Chelm2.jpg|right|thumb| procesja Bożego Ciała w Chełmie Śląskim]]
[[Plik:Boze Cialo Chelm.jpg|right|thumb| procesja Bożego Ciała w Chełmie Śląskim]]
[[Plik:Boze cialo 2012 wwa.jpg|thumb| procesja Bożego Ciała w Warszawie 2012]]
Jest to uroczystość liturgiczna ku czci Najświętszego Sakramentu czyli Ciała i Krwi Chrystusa (Eucharystia). Obchodzona jest w czwartek po uroczystości Trójcy Świętej (lub też w niedzielę). Uroczystość połączona jest z procesją do czterech ołtarzy.
Jest to uroczystość liturgiczna ku czci Najświętszego Sakramentu czyli Ciała i Krwi Chrystusa (Eucharystia). Obchodzona jest w czwartek po uroczystości Trójcy Świętej (lub też w niedzielę). Uroczystość połączona jest z procesją do czterech ołtarzy.
==Historia powstania==
==Historia powstania==
Za początek powstania święta Bożego Ciała uważa się pobożność okresu średniowieczna. Ludność tego okresu pragnęła oglądać konsekrowaną hostię. Stąd też wprowadzono w czasie Mszy św. podniesienie hostii i kielicha. Święto do liturgii Kościoła zostało wprowadzone w 1264 roku przez papieża Urbana IV. Główną wagę przywiązywano do procesji, która była wyrazem wyznania wiary w obecność Chrystusa pod postacią chleba. W czasach Reformacji, a więc w XIV wieku zaczęto używać monstrancji jako sprzętu liturgicznego do  wystawiania Chrystusa w hostii (przedtem noszono puszkę z komunikatami – cyborium). W Polsce uroczystość Bożego Ciała procesjonalnie zaczęto obchodzić najpierw w Krakowie w 1320 roku, a później w pozostałych diecezjach.
Za początek powstania święta Bożego Ciała uważa się pobożność okresu średniowiecza. Ludność tego okresu pragnęła oglądać konsekrowaną hostię. Stąd też wprowadzono w czasie Mszy św. podniesienie hostii i kielicha. Święto do liturgii Kościoła zostało wprowadzone w 1264 roku przez [[Urban IV|papieża Urbana IV]]. Główną wagę przywiązywano do procesji, która była wyrazem wyznania wiary w obecność Chrystusa pod postacią chleba. W czasach Reformacji, a więc w XIV wieku zaczęto używać monstrancji jako sprzętu liturgicznego do  wystawiania Chrystusa w hostii (przedtem noszono puszkę z komunikantami – cyborium). W Polsce uroczystość Bożego Ciała procesjonalnie zaczęto obchodzić najpierw w Krakowie w 1320 roku, a później w pozostałych diecezjach.
==Główny cel uroczystości==
==Główny cel uroczystości==
Celem święta Bożego Ciała jest uczczenie pamiątki ustanowienia Eucharystii przez Jezusa w czasie Ostatniej Wieczerzy, a także publiczne wyznanie wiary w Chrystusa oraz uproszenie błogosławieństwa dla wiernych. Wierni tego dnia biorą udział w liturgii mszalnej połączonej z procesją do czterech ołtarzy. Ołtarze budowane są przez wiernych na ulicach miast i wsi. Przy ołtarzach śpiewane są fragmenty Ewangelii, które wskazują na ścisły związek z Eucharystią: ofiara, pokarm duszy, zadatek życia wiecznego, sakrament jedności Kościoła. Śpiewane są również suplikacje czyli modlitwy błagalne o urodzaj, pokój i bezpieczeństwo dla całego ludu, a na koniec prowadzący kapłan błogosławi zgromadzonym wiernym. Cały obchód Bożego Ciała kończy dziękczynny śpiew „Ciebie Boże wysławiamy” oraz błogosławieństwo Najświętszym Sakramentem.
Celem święta Bożego Ciała jest uczczenie pamiątki ustanowienia Eucharystii przez Jezusa w czasie Ostatniej Wieczerzy, a także publiczne wyznanie wiary w Chrystusa oraz uproszenie błogosławieństwa dla wiernych. Wierni tego dnia biorą udział w liturgii mszalnej połączonej z procesją do czterech ołtarzy. Ołtarze budowane są przez wiernych na ulicach miast i wsi. Przy ołtarzach śpiewane są fragmenty Ewangelii, które wskazują na ścisły związek z Eucharystią: ofiara, pokarm duszy, zadatek życia wiecznego, sakrament jedności Kościoła. Śpiewane są również suplikacje czyli modlitwy błagalne o urodzaj, pokój i bezpieczeństwo dla całego ludu, a na koniec prowadzący kapłan błogosławi zgromadzonym wiernym. Cały obchód Bożego Ciała kończy dziękczynny śpiew ''Ciebie Boże wysławiamy'' oraz błogosławieństwo Najświętszym Sakramentem.
==Boże Ciało w Polsce==
==Boże Ciało w Polsce==
W Polsce procesje Bożego Ciała są szczególnie uroczyste. W Polsce przedrozbiorowej podczas procesji kapłana który niósł monstrancję prowadził sam król z dostojnikami  państwowymi. W innych miastach czynili to najwyżsi urzędnicy, a w okresie międzywojennym czynili to prezydent, wojewodowie, burmistrzowie, starostowie. Uroczysty charakter Bożego Ciała podkreślano udziałem miejscowych władz oraz przedstawicieli stanów i zawodów ze sztandarami, stowarzyszeń świeckich i kościelnych z chorągwiami, często w strojach urzędowych bądź ludowych. Trasa procesji była dekorowana kwiatami, świecami i świętymi obrazami. Kapłana niosącego Najświętszy Sakrament poprzedzały dzieci w bieli sypiące kwiaty. Wiele z tych zwyczajów przetrwało do dziś.
W Polsce procesje Bożego Ciała są szczególnie uroczyste. W Polsce przedrozbiorowej - podczas procesji - kapłana, który niósł monstrancję prowadził sam król z dostojnikami  państwowymi. W innych miastach czynili to najwyżsi urzędnicy, a w okresie międzywojennym czynili to prezydent, wojewodowie, burmistrzowie, starostowie. Uroczysty charakter Bożego Ciała podkreślano udziałem miejscowych władz oraz przedstawicieli stanów i zawodów ze sztandarami, stowarzyszeń świeckich i kościelnych z chorągwiami, często w strojach urzędowych bądź ludowych. Trasa procesji była dekorowana kwiatami, świecami i świętymi obrazami. Kapłana niosącego Najświętszy Sakrament poprzedzały dzieci w bieli sypiące kwiaty. Wiele z tych zwyczajów przetrwało do dziś.
===patrz:===
*[[Bractwo Najświętszego Sakramentu w Jankowicach Rybnickich]]
*[[Wieczna Adoracja]]
==Bibliografia==
==Bibliografia==
Cz. Krakowiak, Boże Ciało, [w:] Bóg Człowiek Świat, red. A. Konopczyna, I. Mierzwa, Katowice 1989, s. 31-32.
Cz. Krakowiak, Boże Ciało, [w:] Bóg Człowiek Świat, red. A. Konopczyna, I. Mierzwa, Katowice 1989, s. 31-32. Fotografie: Artur Misterek.
[[Kategoria: Rok liturgiczny|Boże Ciało]]
[[Kategoria: Rok liturgiczny|Boże Ciało]]

Aktualna wersja na dzień 19:16, 22 lut 2019

procesja Bożego Ciała w Chełmie Śląskim
procesja Bożego Ciała w Chełmie Śląskim
procesja Bożego Ciała w Warszawie 2012

Jest to uroczystość liturgiczna ku czci Najświętszego Sakramentu czyli Ciała i Krwi Chrystusa (Eucharystia). Obchodzona jest w czwartek po uroczystości Trójcy Świętej (lub też w niedzielę). Uroczystość połączona jest z procesją do czterech ołtarzy.

Historia powstania

Za początek powstania święta Bożego Ciała uważa się pobożność okresu średniowiecza. Ludność tego okresu pragnęła oglądać konsekrowaną hostię. Stąd też wprowadzono w czasie Mszy św. podniesienie hostii i kielicha. Święto do liturgii Kościoła zostało wprowadzone w 1264 roku przez papieża Urbana IV. Główną wagę przywiązywano do procesji, która była wyrazem wyznania wiary w obecność Chrystusa pod postacią chleba. W czasach Reformacji, a więc w XIV wieku zaczęto używać monstrancji jako sprzętu liturgicznego do wystawiania Chrystusa w hostii (przedtem noszono puszkę z komunikantami – cyborium). W Polsce uroczystość Bożego Ciała procesjonalnie zaczęto obchodzić najpierw w Krakowie w 1320 roku, a później w pozostałych diecezjach.

Główny cel uroczystości

Celem święta Bożego Ciała jest uczczenie pamiątki ustanowienia Eucharystii przez Jezusa w czasie Ostatniej Wieczerzy, a także publiczne wyznanie wiary w Chrystusa oraz uproszenie błogosławieństwa dla wiernych. Wierni tego dnia biorą udział w liturgii mszalnej połączonej z procesją do czterech ołtarzy. Ołtarze budowane są przez wiernych na ulicach miast i wsi. Przy ołtarzach śpiewane są fragmenty Ewangelii, które wskazują na ścisły związek z Eucharystią: ofiara, pokarm duszy, zadatek życia wiecznego, sakrament jedności Kościoła. Śpiewane są również suplikacje czyli modlitwy błagalne o urodzaj, pokój i bezpieczeństwo dla całego ludu, a na koniec prowadzący kapłan błogosławi zgromadzonym wiernym. Cały obchód Bożego Ciała kończy dziękczynny śpiew Ciebie Boże wysławiamy oraz błogosławieństwo Najświętszym Sakramentem.

Boże Ciało w Polsce

W Polsce procesje Bożego Ciała są szczególnie uroczyste. W Polsce przedrozbiorowej - podczas procesji - kapłana, który niósł monstrancję prowadził sam król z dostojnikami państwowymi. W innych miastach czynili to najwyżsi urzędnicy, a w okresie międzywojennym czynili to prezydent, wojewodowie, burmistrzowie, starostowie. Uroczysty charakter Bożego Ciała podkreślano udziałem miejscowych władz oraz przedstawicieli stanów i zawodów ze sztandarami, stowarzyszeń świeckich i kościelnych z chorągwiami, często w strojach urzędowych bądź ludowych. Trasa procesji była dekorowana kwiatami, świecami i świętymi obrazami. Kapłana niosącego Najświętszy Sakrament poprzedzały dzieci w bieli sypiące kwiaty. Wiele z tych zwyczajów przetrwało do dziś.

patrz:

Bibliografia

Cz. Krakowiak, Boże Ciało, [w:] Bóg Człowiek Świat, red. A. Konopczyna, I. Mierzwa, Katowice 1989, s. 31-32. Fotografie: Artur Misterek.