Dzieje Kościoła w Polsce według Kronik

Z e-ncyklopedia

TEKST ŹRÓDŁOWY

  • Gall Anonim, Kronika polska, Ossolineum, Wrocław 2003 [zob. Księga I, nr 6, 11, 19, s. 18-20, 29, 42-43; Księga II, nr 43, s. 110-112]
  • Mistrz Wincenty Kadłubek, Kronika polska, Ossolineum, Wrocław 2003 [zob. Księga IV, nr 9, s. 199-203]
  • Dzieje Kościoła w Polsce - opisane przez kronikarzy - w wybranych wyżej tekstach:
  1. Zjazd Gnieźnieński - Było to spotkanie cesarza niemieckiego Ottona III z polskim władcą Bolesławem Chrobrym. Otton III przybył w roku 1000 do Gniezna z pielgrzymką do grobu św. Wojciecha. Wydarzenie to miało również charakter synodu kościelnego, podczas którego ogłoszono powstanie pierwszej na ziemiach polskich metropolii ze stolicą w Gnieźnie. Utworzenie metropolii zależnej bezpośrednio od Rzymu równało się wówczas uznaniu samodzielności i odrębności państwa. Zjazd więc symbolicznie oznaczał przyjęcie Polski do grona państw europejskich. Oprócz utworzenia metropolii (pierwszym metropolitą został brat św. Wojciecha, Radzim Gaudenty) na Zjeździe Gnieźnieńskim powstały równie 3 biskupstwa - krakowskie, wrocławskie i kołobrzeskie. Podczas zjazdu Otton III nałożył na głowę Bolesława diademem cesarski oraz obdarował go kopią Włóczni św. Maurycego - jednym z symboli cesarskiej władzy. Bolesław z kolei ofiarował Ottonowi cenną relikwię - ramię św. Wojciecha.
  2. Zakładanie kościołów w Polsce w czasach Bolesława Chrobrego.
  3. Losy arcybiskupa gnieźnieńskiego Marcina w czasie najazdu Pomorzan na Spicymierz nad Wartą.
  4. Powstanie antychrześcijańskie w Polsce i najazd Czechów na Gniezno.
  5. Zjazd w Łęczycy - Wielki zjazd dostojników świeckich i duchownych. Odbył się w 1180 r. To wówczas po raz pierwszy polski władca za cenę poparcia zrzekł się części swoich uprawnień na rzecz pewnej grupy społecznej, w tym przypadku duchowieństwa. Zjazd potwierdzał władzę senioralną księcia Kazimierza Sprawiedliwego, syna Bolesława Krzywoustego. Książę w zamian zwalniał dobra duchowne z dwóch obowiązujących dotychczas praw - obowiązku dostarczania podróżującym urzędnikom księcia żywności i podwody, a także z tzw. "ius spolii", na mocy którego ruchomy majątek zmarłego biskupa czy opata przechodził na własność księcia. Zjazd w Łęczycy przyczynił się do wzrostu znaczenia politycznego Kościoła w państwie. Uchwały zatwierdził papież Aleksander III.
  • Słownik:
  1. archidiakon (gr. arche - pierwszeństwo, diakonia - służba) przełożony diakonów przy katedrze biskupiej. Godność kościelna od poł. IV w. Zajmował pierwsze miejsce wśród duchowieństwa diecezjalnego. Opiekował się księżmi w sprawach dyscyplinarnych, egzaminował niższy kler przed święceniami, wizytował wiejskie parafie i czuwał nad kultem liturgicznym. Instytucja zanikła w wyniku reform Soboru Trydenckiego. Obecnie funkcje archidiakona przejął wikariusz generalny.



AUTORZY

GALL ANONIM

  • Pierwszy kronikarz działający na ziemiach polskich. Praktycznie nic o nim nie wiadomo. Był mnichem, prawdopodobnie benedyktynem. Szczątkowe informacje, które posiadamy, są jedynie domysłami, snutymi na podstawie skąpych wzmianek autobiograficznych w Kronice polskiej. Z tego też powodu historycy nadal prześcigają się w często sprzecznych ze sobą, a nieraz także i fantastycznych domysłach.
  • Żył w czasach Bolesława III Krzywoustego. Prawdopodobnie urodził się między 1050 - 1060 rokiem. Do Polski mógł przybyć około 1089 lub 1109 roku.
  • Kronikę polską napisał prawdopodobnie na życzenie kanclerza Michała Awdańca w latach 1112-1116. Możliwe, że po śmierci kanclerza Michała prowadził kancelarię książęcą.
  • Wybitny renesansowy dziejopis, biskup Marcin Kromer, w którego posiadaniu znajdował się jeden z ocalałych do dziś dnia rękopisów Kroniki polskiej, napisał uwagę na marginesie: Niniejszą historię napisał Gall, mnich jakiś zapewne, jak można wnosić z przedmów, który żył za czasów Bolesława III. Od tego czasu przyjęło się nazywanie Anonima Gallem.
  • Informacje z Kroniki polskiej: Tekst napisany został w latach 1112-1116. Kronika jest dziełem o wybitnym kunszcie literackim i ma charakter moralistyczny. Przedstawia dzieje od początku dynastii Piastów, po czasy współczesne autorowi.

Co Gall Anonim o sobie ujawnił sam?

  • Prawdopodobnie przybył do Polski z Węgier.
  • Był pielgrzymem.
  • Podkreślał atencję do kultu św. Idziego (na co zwrócili uwagę historycy)
  • Nie był Skandynawem - wykazał całkowity brak znajomości Europy Północnej
  • Był uczestnikiem spotkania Krzywoustego i Kolomana Uczonego na Węgrzech.

Co ujawnia styl pisania?

  • Sposób pisania świadczy o wysokiej klasy wykształceniu (co świadczy o mnichu lub osobie wysokiego rodu)
  • Biegłość w sztuce pisarskiej świadczy, że nie jest to pierwsze dzieło jakie napisał.
  • Kronika została napisana w sposób wówczas nowatorski. Styl taki powstał na północy Francji, stosowany był we Flandrii, Nadrenii i Holandii, Belgii.

Hipotezy pochodzenia Galla Anonima

  • Anonim był Polakiem. Ta teza (powstała wskutek nieporozumienia) już upadła. Gotfryd Lengnich, wydając drukiem Kronikę polską, za autora podał Marcina Gallusa. Nie było nikogo takiego. Wydawca pomylił Anonima z Marcinem Galikiem, o którym mógł przeczytać u Jana Długosza.
  • Anonim był zakonnikiem z Prowansji z klasztoru Saint-Giles (tam spoczywały relikwie św. Idziego, tam dary wysyłał Władysław Herman błagając Boga o potomka). Mnich przebywał czas jakiś w filii tego klasztoru w Somogyvàr na Węgrzech (stąd jego znajomość terenów węgierskich). Był też autorem Gesta ungarorum (czyli węgierskiego odpowiednika Kroniki polskiej, powstałej również w tym okresie). Tamto dzieło nie zachowało się nawet w odpisach. Biblioteka klasztoru St. Giles została zniszczona w 1562 roku, brak więc materiału porównawczego który mógłby potwierdzić tę teorię. (M. Plezia)
  • Anonim był węgierskim mnichem. Do Polski przybył najprawdopodobniej z klasztoru św. Idziego w Somogyvár na Węgrzech około 1110, wraz z wracającym z pielgrzymki Bolesławem III, pokutującym w ten sposób za zabójstwo brata Zbigniewa. Wtedy odbyła się też tajna rada z Kolomanem. Jednakże w klasztorze w Somogyvár ani nigdzie na Węgrzech nie było jeszcze ośrodka literackiego, którego mnisi operowaliby aż tak rozwiniętą łaciną. (P. David)
  • Był Włochem, członkiem rodu Orseolich (czyli dożów weneckich). Mógł ukrywać się w klasztorze św. Mikołaja na Lido w Wenecji. Później był wychowawcą królewicza Mieszka przebywającego na Węgrzech na wygnaniu. Razem z nim przybył do Polski w 1089. (T. Wojciechowski)
  • Gall Anonim i Mnich z Lido (autor Historii o translacji św. Mikołaja Wielkiego) to ta sama osoba. Wywodził się z północnowłoskiego lub adriatyckiego kręgu kulturowego. Łączyły go bliskie związki z Dalmacją, a zwłaszcza z Zadarem ( zob. T. Jasiński)
  • Anonim był mnichem z Flandrii. W 1081 roku biskup poznański Franko przebywał w klasztorze św. Huberta w Ardenach we Flandrii (związanym z kultem św. Idziego). W 1061 roku mnich tego klasztoru Lambert Młodszy napisał kronikę. Później musiał z klasztoru uciekać. Czy nie on może być Anonimem? (J. Zathey)
  • Anonim to wysokiego rodu Francuz, zaginiony w czasie pierwszej wyprawy krzyżowej hrabia Hainaut - Baldwin II.


MISTRZ WINCENTY KADŁUBEK

  • Mistrz Wincenty zwany Kadłubkiem (ur. po 1150 lub ok. 1160 roku według tradycji we wsi Karwów koło Opatowa lub we wsi Karwów koło Stopnicy, w Ziemi Sandomierskiej – zm. 8 marca 1223 w Jędrzejowie) – polski kronikarz, dziejopisarz, kancelista i kapelan nadworny Kazimierza II Sprawiedliwego, najpierw prepozyt kolegiaty p.w. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Sandomierzu, a następnie biskup krakowski w latach 1208-1218, beatyfikowany w 1764 przez papieża Klemensa XIII. Jest autorem Kroniki polskiej. To obecny patron diecezji sandomierskiej.
  • Tradycja przypisuje mu szlacheckie pochodzenie, miał wywodzić się ze średniego rycerstwa, z rodu Różyców (pieczętujących się herbem Poraj vel Róża) oraz to, że miał być synem komesa Stefana. W odmiennym stanowisku, co do pochodzenia naszego kronikarza funkcjonuje przekonanie, że był on synem chłopa - o przydomku kadłub, od którego urobiono quasi nazwisko Kadłubek. Pierwsze nauki pobierał w katedralnej szkole krakowskiej pod kierunkiem Amileusza. Wspierał kolegiatę w Kielcach i katedrę w Krakowie. Szczególnie troszczył się o klasztory cysterskie w Jędrzejowie, Sulejowie i Koprzywnicy i bożogrobców w Miechowie, zwiększając ich uposażenie.
  • W latach 1167-1185 studiował nauki wyzwolone i prawo w Paryżu lub Bolonii. Nie ma pewności, czy ukończył swoją naukę tytułem magistra, czy też określenie Mistrz (łac.magister), towarzyszące jego imieniu jest związane z przypisywaną mu funkcją opiekuna szkoły katedralnej na Wawelu.
  • Był jednym z dwóch (obok Henryka Kietlicza) przywódców obozu reformatorskiego w polskim Kościele dążącego do wprowadzenia celibatu i uniezależnienia się Kościoła od władzy świeckiej. Wobec upadku politycznego tego obozu w 1217 roku zrezygnował z biskupstwa krakowskiego i rozpoczął życie zakonne. Podziwiał rygoryzm cysterskiej ascezy. Wybrał więc cieszące się wielką sławą opactwo w Jędrzejowie. Drogę z Krakowa do Jędrzejowa przeszedł pieszo. Mnisi jędrzejowscy mieli powitać go około kilometr od klasztoru, o czym przypomina usypany później na tym miejscu Kopiec Spotkania.
  • W murach opactwa jędrzejowskiego spędził ostatnie pięć lat życia i tam też został pochowany. Po śmierci został otoczony czcią cystersów. Wprowadził w Polsce zwyczaj palenia wiecznego światła przed Najświętszym Sakramentem.


KOMENTARZ DO KRONIK

Znaczenie i zawartość Kroniki polskiej Galla Anonima

  • Kronika polska (łac. Chronica Polonorum, pełna nazwa dzieła: Cronicae et gesta ducum sive principum Polonorum) nie jest kroniką w jej powszechnie utartym sensie. Kronika jest pierwszym dziełem literatury świeckiej w Polsce. Jest przykładem utworu historycznego opiewającego czyny monarchów, popularnym wówczas w średniowiecznej Europie. Utwory takie nazywano gesta (pol.) czyny.
  • Kronika polska opowiada o czynach Bolesława Krzywoustego. Według niektórych jest ona panegirykiem panowania tego księcia. Według Pawła Jasienicy jest to raczej esej polityczny, pisany z konkretnym celem - przedstawienia kraju - Polski, jako równego innym krajom chrześcijańskim.
  • Celem autora było nie tyle zapis wydarzeń ku pamięci, ile napisanie dzieła do rozpowszechnienia wśród szlachty i duchowieństwa.
  • Kronika powstała na podstawie polskich źródeł i informacji zebranych przez Galla na dworze Bolesława, jest więc utworem na wskroś polskim i jako taki zaliczany jest do najstarszych dzieł polskiego piśmiennictwa.
  • Kronika jest napisana łaciną, często rymowaną, niejednokrotnie posługuje się motywami fikcyjnymi, takimi jak listy, mowy czy pieśni.
  • Kronika ma charakter moralistyczny: władza panujących pochodzi od Boga, a ich rządy mają idealistyczny przebieg. Choć Gall niewątpliwie wybiera fakty historyczne, traktując jedne obszernie, a inne pomijając milczeniem, nie posuwa się do ich fałszowania. Charakterystyczny dlań zwrot - długo byłoby o tym mówić - po części wynika z faktu, iż kronikę pisze z chęci zarobku (daje to do zrozumienia kilka razy w treści Kroniki), więc by się nie narazić przemilcza pewne problemy, a po części markuje nim po prostu swoją niewiedzę na dany temat.
  • Kronika polska Galla Anonima składa się z trzech ksiąg: 1) część pierwsza opisuje legendarne początki państwa polskiego do narodzin Bolesława Krzywoustego; 2) część druga opisuje młodość księcia, do roku 1108; 3) niedokończona część trzecia mówi o latach panowania Krzywoustego, aż do roku 1113. Jest to ostatni rok opisany przez Galla w jego kronice.
  • W księgach opisuje przede wszystkim dzieje Bolesława Krzywoustego, ale pisze także o Mieszku I, Bolesławie Chrobrym, Mieszku II, Kazimierzu Odnowicielu, Bolesławie Śmiałym i Władysławie Hermanie.


Kronika polska (łac. Chronica Polonorum) Wincentego Kadłubka

  • Jest to kronika historii Polski, obejmująca jej dzieje od czasów pradawnych po rok 1202.
  • Dzieło to, liczące cztery księgi, zostało napisane po łacinie na polecenie księcia Kazimierza II Sprawiedliwego i obok Kroniki poskiej Galla Anonima stanowi główne, aczkolwiek niezbyt wiarygodne, źródło historii tamtego okresu. Wątki dziejów Polski przeplatają się z dziejami Aleksandra Wielkiego, Juliusza Cezara, Grakchów itp. W celu osiągnięcia efektów estetycznych lub moralnych autor swobodnie przeinacza fakty.
  • Wincenty Kadłubek rozpoczął swą pracę pisarską najprawdopodobniej w 1190 roku i trwała ona jeszcze z pewnością w 1205 roku (w IV księdze można znaleźć informacje dotyczące bitwy pod Zawichostem, która rozegrała się 19 kwietnia 1205 roku), a została przerwana w 1208 roku, w momencie objęcia przez niego godności biskupa krakowskiego.
  • Zawartość Kroniki polskiej Wincentego Kadłubka
  • Całość dzieła została poprzedzona przez autora Prologiem. Jest to krótka opowieść o trzech postaciach o antycznych imionach symbolizujących topos skromności. Autorskim zamierzeniem było ukazanie swoich motywacji odnośnie powstania dzieła. Pisanie o losach narodu jest tu ujęte jako przedsięwzięcie moralne i polityczne służące współczesnym oraz potomnym. Mistrz Wincenty wskazuje także na księcia Kazimierza Sprawiedliwego, który zlecił mu napisanie tej kroniki.
  • Księga pierwsza: przedstawia pochodzenie narodu polskiego w świetle legend i podań etnogenetycznych. Wincenty poza cyklem podań wielkopolskich, napisanych już przez Galla umieścił także cykl legend małopolskich: o Kraku zwanym Grakchem, pokonaniu smoka i założeniu miasta, o Wandzie i o podstępie Lestka z kolcami. Podania te w zamyśle miały łączyć przeszłość narodu z tradycją starożytną.
  • Księga druga obejmuje okres od założenia państwa aż po konflikt Bolesława Krzywoustego ze Zbigniewem.
  • Księga trzecia przedstawia losy kraju podczas rozbicia dzielnicowego.
  • Księga czwarta rozpoczyna się wstąpieniem na tron Mieszka III Starego, a urywa się w momencie opowiadania o roku 1202. Ma zupełnie inny charakter literacki. Zawiera narracje z okresu znanego mistrzowi z autopsji. Zmiana formy narracji pozwoliła ją ożywić i zdynamizować. Opowiadanie stało się bardziej dramatyczne.
  • Wincenty był nie tylko kronikarzem, ale także apologetą Kazimierza II Sprawiedliwego. Stworzył wizerunek idealnego władcy. Opis zewnętrzny zbiega się z prezentacją zalet wewnętrznych Kazimierza II. Jego charakterystyka jest wygłaszana przez jednego z najznakomitszych mężów, co podnosi jej prestiż. Władca opisywany posiada zestaw cnot oczyszczających. Były to zalety polityczne (we współżyciu z ludźmi i w rządzeniu), oczyszczające (wyzwalające ducha od ciała, wspomagające w walce ze złem), ducha oczyszczonego oraz zalety egzemplaryczne.
  • Ideał władcy łączy się w Kronice polskiej z koncepcją państwa (res publica) jako monarchii rządzonej na mocy prawa ustanowionego przez panujących, wybieranych przez obywateli. Łączy się to z podaniem o Grakchu. Kadłubek jako pierwszy wprowadza do języka polskiego pojęcie ojczyzny (patria).
  • Styl Kroniki polskiej określa się jako trudny i ozdobny (ornatus difficillis) – autor mówi o rzeczach nie wprost, lecz poprzez stosowanie wyszukanych figur i myśli, gry słów, metafor. Chętnie używa alegorii i personifikacji.
  • Dialogowość trzech pierwszych ksiąg kroniki była czymś wyjątkowym w średniowiecznej historiografii. Wincenty Kadłubek wprowadził dwóch rozmówców uzasadniając ich wybór dojrzałym wiekiem oraz wiarygodnością gwarantującą autorytatywność ich sądów i ocen. Wobec siebie zastosował literacką konwencję świadka dialogu. Dialog kończy się wraz z księgą trzecią. Pojawia się tu topos przerwania intelektualnej biesiady z powodu wieczornego zmęczenia i senności uniemożliwiających dalszą rozmowę. Został on wprowadzony również jako aluzja do śmierci dwóch konwersatorów.
  • Pod postaciami interlokutorów prawdopodobnie kryją się postaci historyczne. Mają to być: 1) Jan, arcybiskup gnieźnieński – jest on inicjatorem rozmowy, osobą stawiającą pytania, a następnie komentującą odpowiedzi i wzbogacającą ich treść analogiami zaczerpniętymi z historii Rzymu; 2) Mateusz, biskup krakowski, rzekomy autor listu do św. Bernarda z Clairvaux – przypadła mu rola narratora przedstawiającego bieg wydarzeń historycznych. Nie unika jednak ocen bohaterów i formułowania sądów o państwie, prawie, sprawiedliwości itp. Ich kwestie wzajemnie się uzupełniają, dając nie tylko obraz dziejów, ale także wykład poglądów na temat Polski. Obaj zmarli pod koniec lat 60. XII wieku.

Literatura

  • Paweł Jasienica, Trzej kronikarze, Czytelnik, Warszawa 1993
  • Tadeusz Rojek, XIII tajemnic historii, Nasza Księgarnia, Warszawa 1987
  • Tomasz Jasiński, O pochodzeniu Galla Anonima, Avalon, Kraków 2008