Szaty liturgiczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
Nie podano opisu zmian
(dr)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Szaty liturgiczne'''
Szaty liturgiczne, inaczej nazywane paramentami (łac. szaty kościelne), do których zalicza się również insygnia pontyfikalne (biskupie i papieskie). Do czasów konstantyńskich nie używano oddzielnych szat do celebracji liturgii. Noszono szaty codzienne, które odznaczały się odświętnością. Na wprowadzenie pewnych szat miała wpływ decyzja Konstantyna  o podniesieniu biskupów do rangi urzędników cesarskich. W VII wieku moda wyraźnie ewoluowała. Przy przemianach społecznych związanych z wpływem ludów germańskich i galijskich zaczęto zmieniać szaty, Kościół jednak pozostał przy dawnym stylu ubierania, co wykształciło większość ze znanych nam szat liturgicznych. Kościół na zachodzie nie wzorował się na szatach kapłańskich Starego Testamentu, ale przejął szaty pochodzące z Cesarstwa Rzymskiego.


<P ALIGN="justify">Szaty liturgiczne, inaczej nazywane paramentami (łac. szaty kościelne), w skład których zalicza się również insygnia pontyfikalne (biskupie i papieskie). Do czasów konstantyńskich nie używano odzdzielnych szat do celebracji liturgii. Noszono szaty codzienne, które odznaczały się odświętnością. Na wprowadzenie pewnych szat miała wpływ decyzja Konstatntyna o podniesieniu biskupów do rangi urzędników cesarkich. W VII wieku moda wyraźnie ewoluowała. Przy przemianach społecznych związanych z wpływem ludów germańskich i galijskich zaczęto zmieniać szaty, Kościół jednak pozostał przy dawnym stylu ubierania, co wsykształciło większość ze znanych nam szat liturgicznych. Kościół na zachodzie nie wzorował się na szatach kapłańskich Starego Testamentu, ale przejął szaty pochodzące z Cesartstwa Rzymskiego. Szaty stają się coraz bardziej ozdobne, ze zwykłego stroju stają się paramentami liturgicznymi. Od IX w. następuje szczególny rozwój szat liturgicznych, zaczęto je błogosławić. W średniowieczu nadano im symbolikę, na którą wskazują modlitwy odmawiane przy ubieraniu szat. Symboliści w wiekach średnich nawiązują do szat liturgicznych Izraela ze Starego Testamentu przez co powstają nowe szaty m.in. infuła i racjonał. Od XIII w. aż do reformy po Soborze Watykańskim II zasadniczo się nie zmieniła. Odnowa liturgiczna wpłyneła na zaprzestanie używania niektórych paramentów, jak manipularz czy tunicella. </P>
Szaty były coraz bardziej ozdobne, ze zwykłego stroju stały się paramentami liturgicznymi. Od IX w. nastąpił szczególny rozwój szat liturgicznych, zaczęto je błogosławić. W średniowieczu nadano im symbolikę, na którą wskazują modlitwy odmawiane przy ubieraniu szat. Symboliści w wiekach średnich nawiązali do szat liturgicznych Izraela ze Starego Testamentu przez co powstały nowe szaty m.in. infuła i racjonał. Od XIII w. aż do reformy po [[Sobór Watykański II|Soborze Watykańskim II]] szaty zasadniczo nie zmieniły się. Odnowa liturgiczna wpłynęła na zaprzestanie używania niektórych paramentów, jak manipularz czy tunicella.  
==Szaty używane w rycie rzymskim==
# Humerał
# Alba
# Cingulum
#[[Stuła]]
# Tunicella (Tunika)
# Dalmatyka
# Ornat
# [[Manipularz]]
# Krzyż pektoralny
# Pierścień
# Mitra
# Pastorał
# Rękawice pontyfikalne
# Sandały pontyfikalne
# [[Paliusz]]
# Komża
# Kapa (pluwiał, nieszpornik)
# Racjonał
# Gremiał
# Fanon
# Falda
# Subcintorium
# Ferula
# Tiara


Szaty używane w rycie rzymskim:
==Bibliografia==
<br>-Humerał
J. Wierusz–Kowalski, Liturgika, Warszawa  1955; B. Nadolski, Liturgika.T. 1 Liturgika fundamentalna, Poznań 1989; Słownik kościelny łacińsko-polski, red. A. Jougan, Miejsce Piastowe 1948.
<br>-Alba
<br>-Cingulum
<br>-[[Stuła]]
<br>-Tunicella (Tunika)
<br>-Dalmatyka
<br>-Ornat
<br>-Manipularz
<br>-Krzyż pektoralny
<br>-Pierścień
<br>-Mitra
<br>-Pastorał
<br>-Rękawice pontyfikalne
<br>-Sandały pontyfikalne (wraz z pończochami)
<br>-Paliusz
<br>-Komrza
<br>-Kapa (pluwiał, nieszpornik)
<br>-Racjonał
<br>-Gremiał
<br>-Fanon
<br>-Falda
<br>-Subcintorium
<br>-Ferula
<br>-Tiara


----
 
Bibliografia:
[[Kategoria:Słownik historyczny]]
<br>ks. Wierusz – Kowalski Jan, ''Liturgika''; Pax, Warszawa 1955.
<br>ks. Nadolski Bogusław, ''Liturgika'', t. 1 Liturgika fundamentalna; Pallotinum, Poznań 1989.
<br>Słownik kościelny łacińsko-polski, red.ks.dr. Jugan Alojzy; wyd. 2, Michallineum, Miejsce Piastowe 1948.

Aktualna wersja na dzień 20:23, 2 mar 2020

Szaty liturgiczne, inaczej nazywane paramentami (łac. szaty kościelne), do których zalicza się również insygnia pontyfikalne (biskupie i papieskie). Do czasów konstantyńskich nie używano oddzielnych szat do celebracji liturgii. Noszono szaty codzienne, które odznaczały się odświętnością. Na wprowadzenie pewnych szat miała wpływ decyzja Konstantyna o podniesieniu biskupów do rangi urzędników cesarskich. W VII wieku moda wyraźnie ewoluowała. Przy przemianach społecznych związanych z wpływem ludów germańskich i galijskich zaczęto zmieniać szaty, Kościół jednak pozostał przy dawnym stylu ubierania, co wykształciło większość ze znanych nam szat liturgicznych. Kościół na zachodzie nie wzorował się na szatach kapłańskich Starego Testamentu, ale przejął szaty pochodzące z Cesarstwa Rzymskiego.

Szaty były coraz bardziej ozdobne, ze zwykłego stroju stały się paramentami liturgicznymi. Od IX w. nastąpił szczególny rozwój szat liturgicznych, zaczęto je błogosławić. W średniowieczu nadano im symbolikę, na którą wskazują modlitwy odmawiane przy ubieraniu szat. Symboliści w wiekach średnich nawiązali do szat liturgicznych Izraela ze Starego Testamentu przez co powstały nowe szaty m.in. infuła i racjonał. Od XIII w. aż do reformy po Soborze Watykańskim II szaty zasadniczo nie zmieniły się. Odnowa liturgiczna wpłynęła na zaprzestanie używania niektórych paramentów, jak manipularz czy tunicella.

Szaty używane w rycie rzymskim

  1. Humerał
  2. Alba
  3. Cingulum
  4. Stuła
  5. Tunicella (Tunika)
  6. Dalmatyka
  7. Ornat
  8. Manipularz
  9. Krzyż pektoralny
  10. Pierścień
  11. Mitra
  12. Pastorał
  13. Rękawice pontyfikalne
  14. Sandały pontyfikalne
  15. Paliusz
  16. Komża
  17. Kapa (pluwiał, nieszpornik)
  18. Racjonał
  19. Gremiał
  20. Fanon
  21. Falda
  22. Subcintorium
  23. Ferula
  24. Tiara

Bibliografia

J. Wierusz–Kowalski, Liturgika, Warszawa 1955; B. Nadolski, Liturgika.T. 1 Liturgika fundamentalna, Poznań 1989; Słownik kościelny łacińsko-polski, red. A. Jougan, Miejsce Piastowe 1948.