Opiełka Józef: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
Nie podano opisu zmian
(dr)
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==Opiełka (Opiólka) Józef (1887-1931), działacz plebiscytowy, kapelan wojsk powstańczych==
==Opiełka (Opiólka) Józef (1887-1931), działacz plebiscytowy, kapelan wojsk powstańczych==


Urodził się w 1887 roku w Piekarach. Wstąpił do salezjanów, w którym to Zgromadzeniu otrzymał święcenia kapłańskie w 1910 roku. W okresie powstań i plebiscytu zaangażował się w działalność zmierzającą do przyłączenia Górnego Śląska do Polski. Prawdopodobnie sekularyzował się , gdyż w tym czasie należał już do duchowieństwa diecezji podlaskiej. Otrzymawszy urlop do pracy plebiscytowej przyjechał na Śląsk, gdzie wydał książkę Górny Śląsk, Polska i katolicyzm. W odpowiedzi ks. dr P. Nieborowskiemu. Była to polemika z poglądami ks. Paula Nieborowskiego proboszcza z Bogacicy k. Kluczborka, które zawarł w specjalnej broszurze '''Dobra rada księdza katolickiego o głosowaniu''' oraz kalendarzu dla Górnoślązaków.
Urodził się w 1887 roku w Piekarach. Wstąpił do salezjanów, w którym to Zgromadzeniu otrzymał święcenia kapłańskie w 1910 roku. W okresie [[Powstania Śląskie|powstań i plebiscytu]] zaangażował się w działalność zmierzającą do przyłączenia Górnego Śląska do Polski. Prawdopodobnie sekularyzował się, gdyż w tym czasie należał już do duchowieństwa diecezji podlaskiej. Otrzymawszy urlop do pracy plebiscytowej przyjechał na Śląsk, gdzie wydał książkę ''Górny Śląsk, Polska i katolicyzm. W odpowiedzi ks. dr P. Nieborowskiemu''. Była to polemika z poglądami ks. Paula Nieborowskiego proboszcza z Bogacicy k. Kluczborka, które zawarł w specjalnej broszurze ''Dobra rada księdza katolickiego o głosowaniu'' oraz kalendarzu dla Górnoślązaków.


W trakcie przygotowań do plebiscytu był przez krótki czas komisarzem plebiscytowym w Lublińcu, a w czasie III powstania śląskiego został mianowany kapelanem powstańczym Grupy „Północ” pełniąc tę funkcję od 2 maja do 20 czerwca 1921. Po przyłączeniu Górnego Śląska przez pewien czas przebywał na terenie Administracji Apostolskiej dla Śląska Górnego. Jednak po pewnym czasie powrócił do diecezji podlaskiej, gdyż w połowie lat dwudziestych pełnił w niej funkcję notariusza w tamtejszej kurii biskupiej, profesora w Mniejszym Seminarium Duchownym w Siedlcach oraz był kapelanem w kaplicy domu karnego w Siedlcach. W 1928 roku przeniósł się ostatecznie na Śląsk i osiadł w Strumieniu pomagając w duszpasterstwie w tamtejszej parafii. Zmarł 19 stycznia 1931 w Strumieniu.  
W trakcie przygotowań do plebiscytu był przez krótki czas komisarzem plebiscytowym w Lublińcu, a w czasie III powstania śląskiego został mianowany kapelanem powstańczym Grupy „Północ” pełniąc tę funkcję od 2 maja do 20 czerwca 1921. Po przyłączeniu Górnego Śląska przez pewien czas przebywał na terenie [[Administracja Apostolska dla Śląska Górnego|Administracji Apostolskiej dla Śląska Górnego]]. Jednak później  powrócił do diecezji podlaskiej, gdyż w połowie lat dwudziestych XX wieku pełnił w niej funkcję notariusza w tamtejszej kurii biskupiej, profesora w Mniejszym Seminarium Duchownym w Siedlcach oraz był kapelanem w kaplicy domu karnego w Siedlcach. W 1928 roku przeniósł się ostatecznie na Śląsk i osiadł w [[Parafia św. Barbary w Strumieniu|Strumieniu]] pomagając w duszpasterstwie w tamtejszej parafii. Zmarł 19 stycznia 1931 w Strumieniu.  


==Bibliografia==
==Bibliografia==
H. Gwóźdź , Udział duchowieństwa śląskiego w akcji plebiscytowej i powstaniach (1919-1921), SSHT 15 (1982), s. 210; Schematyzm Kościoła Rzymsko-Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej : z mapą diecezji i dodatkiem spisu polskich parafii i polskiego duchowieństwa w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, Kraków 1925, s. 132, 133, 134; H. Olszar, Udział duchowieństwa śląskiego w Życiu narodowym i politycznym II Rzeczypospolitej,  SSHT 32 (1999), s. 108, 111; Lubliniec. Z dziejów miasta na Górnym Śląsku, Lubliniec 2003, s. 170.


Gwóźdź Hilary, Udział duchowieństwa śląskiego w akcji plebiscytowej i powstaniach (1919-1921), SSHT 15 (1982), s. 210; Schematyzm Kościoła Rzymsko-Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej : z mapą diecezji i dodatkiem spisu polskich parafi i polskiego duchowieństwa w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, Kraków 1925, s. 132, 133, 134; H. Olszar, Udział duchowieństwa śląskiego w Życiu narodowym i politycznym II Rzeczypospolitej,  SSHT 32 (1999), s. 108, 111; Lubliniec. Z dziejów miasta na Górnym Śląsku, Lubliniec 2003, s. 170.
{{Noty biograficzne}}
 
[[Kategoria: Biografie - O]]  
[[Kategoria: Biografie - O]]  
[[Kategoria: Kapelani powstań śląskich]]
[[Kategoria: Kapelani powstań śląskich]]

Aktualna wersja na dzień 17:20, 21 lut 2021

Opiełka (Opiólka) Józef (1887-1931), działacz plebiscytowy, kapelan wojsk powstańczych

Urodził się w 1887 roku w Piekarach. Wstąpił do salezjanów, w którym to Zgromadzeniu otrzymał święcenia kapłańskie w 1910 roku. W okresie powstań i plebiscytu zaangażował się w działalność zmierzającą do przyłączenia Górnego Śląska do Polski. Prawdopodobnie sekularyzował się, gdyż w tym czasie należał już do duchowieństwa diecezji podlaskiej. Otrzymawszy urlop do pracy plebiscytowej przyjechał na Śląsk, gdzie wydał książkę Górny Śląsk, Polska i katolicyzm. W odpowiedzi ks. dr P. Nieborowskiemu. Była to polemika z poglądami ks. Paula Nieborowskiego proboszcza z Bogacicy k. Kluczborka, które zawarł w specjalnej broszurze Dobra rada księdza katolickiego o głosowaniu oraz kalendarzu dla Górnoślązaków.

W trakcie przygotowań do plebiscytu był przez krótki czas komisarzem plebiscytowym w Lublińcu, a w czasie III powstania śląskiego został mianowany kapelanem powstańczym Grupy „Północ” pełniąc tę funkcję od 2 maja do 20 czerwca 1921. Po przyłączeniu Górnego Śląska przez pewien czas przebywał na terenie Administracji Apostolskiej dla Śląska Górnego. Jednak później powrócił do diecezji podlaskiej, gdyż w połowie lat dwudziestych XX wieku pełnił w niej funkcję notariusza w tamtejszej kurii biskupiej, profesora w Mniejszym Seminarium Duchownym w Siedlcach oraz był kapelanem w kaplicy domu karnego w Siedlcach. W 1928 roku przeniósł się ostatecznie na Śląsk i osiadł w Strumieniu pomagając w duszpasterstwie w tamtejszej parafii. Zmarł 19 stycznia 1931 w Strumieniu.

Bibliografia

H. Gwóźdź , Udział duchowieństwa śląskiego w akcji plebiscytowej i powstaniach (1919-1921), SSHT 15 (1982), s. 210; Schematyzm Kościoła Rzymsko-Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej : z mapą diecezji i dodatkiem spisu polskich parafii i polskiego duchowieństwa w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, Kraków 1925, s. 132, 133, 134; H. Olszar, Udział duchowieństwa śląskiego w Życiu narodowym i politycznym II Rzeczypospolitej, SSHT 32 (1999), s. 108, 111; Lubliniec. Z dziejów miasta na Górnym Śląsku, Lubliniec 2003, s. 170.