Nowicki Andrzej: Różnice pomiędzy wersjami
(nowe) |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
Urodził się w dniu 5 kwietnia 1961 w Bytomiu, w rodzinie Edmunda i Marii z domu Skorupa. Szkołę średnią ukończyłem 21 czerwca 1980 roku w Piekarach Śląskich.. W tym samym roku rozpoczął studia filozoficzno-teologiczne w Wyższym Śląskim Seminarium Duchownym w Katowicach, które zakończył przyjęciem święceń prezbiteratu w dniu 31 stycznia 1987 oraz stopniem magistra teologii. Dalsze studia licencjackie i doktoranckie odbył na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Na tej uczelni w dniu 12 grudnia 2000 uzyskał stopień doktora na podstawie rozprawy: „Problem dialogu międzyreligijnego w teologii Hansa Waldenfelsa”. Praca ta została napisana pod kierunkiem ks. prof. dra hab. Łukasza Kamykowskiego, na seminarium z teologii fundamentalnej. | Urodził się w dniu 5 kwietnia 1961 w Bytomiu, w rodzinie Edmunda i Marii z domu Skorupa. Szkołę średnią ukończyłem 21 czerwca 1980 roku w Piekarach Śląskich.. W tym samym roku rozpoczął studia filozoficzno-teologiczne w Wyższym Śląskim Seminarium Duchownym w Katowicach, które zakończył przyjęciem święceń prezbiteratu w dniu 31 stycznia 1987 oraz stopniem magistra teologii. Dalsze studia licencjackie i doktoranckie odbył na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Na tej uczelni w dniu 12 grudnia 2000 uzyskał stopień doktora na podstawie rozprawy: „Problem dialogu międzyreligijnego w teologii Hansa Waldenfelsa”. Praca ta została napisana pod kierunkiem ks. prof. dra hab. Łukasza Kamykowskiego, na seminarium z teologii fundamentalnej. | ||
Po święceniach prezbiteratu, w latach (1987-1991) pracował jako wikariusz w parafii św. Jadwigi w Chorzowie, gdzie przez ostatni rok był katechetą w Liceum im. J. Słowackiego. Następnie w latach 1991-1996 był wikariuszem w parafii św. Marii Magdaleny w Tychach i katechetą w tyskim Liceum im. C. K. Norwida. W 1996 roku dekretem abpa Damiana Zimonia, został mianowany prefektem w Wyższym Śląskim Seminarium Duchownym w Katowicach. Po pięciu latach pełnienia tej funkcji w roku 2001, został mianowany jego wicerektorem. Oprócz funkcji wicerektora, jest rownież od 2001 roku wykładowcą na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, a także kierownikiem oddziału katowickiego oraz sekretarzem Polskiego Towarzystwa Teologicznego w Krakowie. W roku 2005 został przyjęty w poczet członków Stowarzyszenia Teologów Fundamentalnych w Polsce. W latach 2003-2008 należał do grona członków Rady Duszpasterskiej archidiecezji katowickiej. Od 2007 roku jest członkiem Archidiecezjalnej Komisji Ekumenicznej. 14 kwietnia 2009 | Po święceniach prezbiteratu, w latach (1987-1991) pracował jako wikariusz w parafii św. Jadwigi w Chorzowie, gdzie przez ostatni rok był katechetą w Liceum im. J. Słowackiego. Następnie w latach 1991-1996 był wikariuszem w parafii św. Marii Magdaleny w Tychach i katechetą w tyskim Liceum im. C. K. Norwida. W 1996 roku dekretem abpa Damiana Zimonia, został mianowany prefektem w Wyższym Śląskim Seminarium Duchownym w Katowicach. Po pięciu latach pełnienia tej funkcji w roku 2001, został mianowany jego wicerektorem. Oprócz funkcji wicerektora, jest rownież od 2001 roku wykładowcą na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, a także kierownikiem oddziału katowickiego oraz sekretarzem Polskiego Towarzystwa Teologicznego w Krakowie. W roku 2005 został przyjęty w poczet członków Stowarzyszenia Teologów Fundamentalnych w Polsce. W latach 2003-2008 należał do grona członków Rady Duszpasterskiej archidiecezji katowickiej. Od 2007 roku jest członkiem Archidiecezjalnej Komisji Ekumenicznej. 14 kwietnia 2009 został mianowany kanonikiem honorowym Kapituły Metropolitalnej w Katowicach. | ||
==Publikacje== | ==Publikacje== | ||
*Problem dialogu międzyreligijnego w teologii Hansa Waldenfelsa”, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2001. | *Problem dialogu międzyreligijnego w teologii Hansa Waldenfelsa”, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2001. | ||
*Droga Krzyżowa”, (red.), Ruda Śląska 2005. | *Droga Krzyżowa”, (red.), Ruda Śląska 2005. | ||
* | *Różaniec” (red.), Ruda Śląska 2006. | ||
*Miej miłosierdzie…, (red.), Ruda Śląska 2008. | *Miej miłosierdzie…, (red.), Ruda Śląska 2008. | ||
==Artykuły== | ==Artykuły== | ||
*Fenomen śmierci w ujęciu Ladislausa Borosa, | *Fenomen śmierci w ujęciu Ladislausa Borosa, SSHT 2002, t. 35, z.2, s.252 – 264. | ||
*Eklezjalny wymiar poznaniateologicznego, | *Eklezjalny wymiar poznaniateologicznego, SSHT 2002, t.35, z.2, s. 469 – 471. | ||
*Podstawy chrystologiczne Borosowej koncepcji wydarzenia śmierci | *Podstawy chrystologiczne Borosowej koncepcji wydarzenia śmierci, SSHT 2004, t. 37, z.2, s. 73 – 80. | ||
* Problem zmartwychwstania człowieka w teologii Ladislausa. Borosa, w: Studia Redemptorystowskie nr 2 / 2004, s. 187 – 200. | * Problem zmartwychwstania człowieka w teologii Ladislausa. Borosa, [w:] Studia Redemptorystowskie nr 2 / 2004, s. 187 – 200. | ||
*Problem aktywizacji powołań jako element konstytutywny duszpasterstwa ogólnego, w: Studia Warmińskie, Olsztyn 2004. | *Problem aktywizacji powołań jako element konstytutywny duszpasterstwa ogólnego, w: Studia Warmińskie, Olsztyn 2004. | ||
*The theology of border – line and dialogue of Hans Waldenfels, | *The theology of border – line and dialogue of Hans Waldenfels, SSHT 2005, t. 38, s. 108 - 115. | ||
*Kontekst religijny współczesnej refleksji antropologicznej , w: Pojednanie drogą Kościoła. Dziesięciolecie encykliki Ut unum sint, red. Józef Budniak, Katowice 2006, s. 254-268. | *Kontekst religijny współczesnej refleksji antropologicznej ,[ w:] Pojednanie drogą Kościoła. Dziesięciolecie encykliki Ut unum sint, red. Józef Budniak, Katowice 2006, s. 254-268. | ||
*Erich Przywara teolog pogranicza i dialogu, w: Katowice. Polsko – Niemiecka przestrzeń kulturowa w latach 1865 – 1939, red. Grażyna Barbara Szewczyk, Katowice 2006, s. 147-155. | *Erich Przywara teolog pogranicza i dialogu, [w:] Katowice. Polsko – Niemiecka przestrzeń kulturowa w latach 1865 – 1939, red. Grażyna Barbara Szewczyk, Katowice 2006, s. 147-155. | ||
*Świętość świeckich-wyzwanie dla duszpasterstwa, w: Świętość świeckich – rzeczywistość bliska czy daleka? (red. R. Kuligowski, T. Panuś), Kraków 2006, s.83-96. *Duszpasterstwo ekumeniczne według Dokumentu I Synodu Diecezji Katowickiej w: Ekumenizm w duszpasterstwie parafialnym, (red. Józef Budniak), Katowice 2007, s. 99-107. | *Świętość świeckich-wyzwanie dla duszpasterstwa, w: Świętość świeckich – rzeczywistość bliska czy daleka? (red. R. Kuligowski, T. Panuś), Kraków 2006, s.83-96. *Duszpasterstwo ekumeniczne według Dokumentu I Synodu Diecezji Katowickiej, [w: ]Ekumenizm w duszpasterstwie parafialnym, (red. Józef Budniak), Katowice 2007, s. 99-107. | ||
*Spotkanie jako element konstytutywny dialogu. Dzień Judaizmu w Katowicach, w: Dialog chrześcijańsko-żydowski w Polsce, (red. Grzegorz Ignatowski), Katowice 2008, s. 90-96. | *Spotkanie jako element konstytutywny dialogu. Dzień Judaizmu w Katowicach, [w:] Dialog chrześcijańsko-żydowski w Polsce, (red. Grzegorz Ignatowski), Katowice 2008, s. 90-96. | ||
[[Kategoria:Biografie - N|Nowicki Andrzej]] | [[Kategoria:Biografie - N|Nowicki Andrzej]] |
Wersja z 17:52, 5 mar 2010
Andrzej Nowicki (1961-)
Urodził się w dniu 5 kwietnia 1961 w Bytomiu, w rodzinie Edmunda i Marii z domu Skorupa. Szkołę średnią ukończyłem 21 czerwca 1980 roku w Piekarach Śląskich.. W tym samym roku rozpoczął studia filozoficzno-teologiczne w Wyższym Śląskim Seminarium Duchownym w Katowicach, które zakończył przyjęciem święceń prezbiteratu w dniu 31 stycznia 1987 oraz stopniem magistra teologii. Dalsze studia licencjackie i doktoranckie odbył na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Na tej uczelni w dniu 12 grudnia 2000 uzyskał stopień doktora na podstawie rozprawy: „Problem dialogu międzyreligijnego w teologii Hansa Waldenfelsa”. Praca ta została napisana pod kierunkiem ks. prof. dra hab. Łukasza Kamykowskiego, na seminarium z teologii fundamentalnej.
Po święceniach prezbiteratu, w latach (1987-1991) pracował jako wikariusz w parafii św. Jadwigi w Chorzowie, gdzie przez ostatni rok był katechetą w Liceum im. J. Słowackiego. Następnie w latach 1991-1996 był wikariuszem w parafii św. Marii Magdaleny w Tychach i katechetą w tyskim Liceum im. C. K. Norwida. W 1996 roku dekretem abpa Damiana Zimonia, został mianowany prefektem w Wyższym Śląskim Seminarium Duchownym w Katowicach. Po pięciu latach pełnienia tej funkcji w roku 2001, został mianowany jego wicerektorem. Oprócz funkcji wicerektora, jest rownież od 2001 roku wykładowcą na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, a także kierownikiem oddziału katowickiego oraz sekretarzem Polskiego Towarzystwa Teologicznego w Krakowie. W roku 2005 został przyjęty w poczet członków Stowarzyszenia Teologów Fundamentalnych w Polsce. W latach 2003-2008 należał do grona członków Rady Duszpasterskiej archidiecezji katowickiej. Od 2007 roku jest członkiem Archidiecezjalnej Komisji Ekumenicznej. 14 kwietnia 2009 został mianowany kanonikiem honorowym Kapituły Metropolitalnej w Katowicach.
Publikacje
- Problem dialogu międzyreligijnego w teologii Hansa Waldenfelsa”, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2001.
- Droga Krzyżowa”, (red.), Ruda Śląska 2005.
- Różaniec” (red.), Ruda Śląska 2006.
- Miej miłosierdzie…, (red.), Ruda Śląska 2008.
Artykuły
- Fenomen śmierci w ujęciu Ladislausa Borosa, SSHT 2002, t. 35, z.2, s.252 – 264.
- Eklezjalny wymiar poznaniateologicznego, SSHT 2002, t.35, z.2, s. 469 – 471.
- Podstawy chrystologiczne Borosowej koncepcji wydarzenia śmierci, SSHT 2004, t. 37, z.2, s. 73 – 80.
- Problem zmartwychwstania człowieka w teologii Ladislausa. Borosa, [w:] Studia Redemptorystowskie nr 2 / 2004, s. 187 – 200.
- Problem aktywizacji powołań jako element konstytutywny duszpasterstwa ogólnego, w: Studia Warmińskie, Olsztyn 2004.
- The theology of border – line and dialogue of Hans Waldenfels, SSHT 2005, t. 38, s. 108 - 115.
- Kontekst religijny współczesnej refleksji antropologicznej ,[ w:] Pojednanie drogą Kościoła. Dziesięciolecie encykliki Ut unum sint, red. Józef Budniak, Katowice 2006, s. 254-268.
- Erich Przywara teolog pogranicza i dialogu, [w:] Katowice. Polsko – Niemiecka przestrzeń kulturowa w latach 1865 – 1939, red. Grażyna Barbara Szewczyk, Katowice 2006, s. 147-155.
- Świętość świeckich-wyzwanie dla duszpasterstwa, w: Świętość świeckich – rzeczywistość bliska czy daleka? (red. R. Kuligowski, T. Panuś), Kraków 2006, s.83-96. *Duszpasterstwo ekumeniczne według Dokumentu I Synodu Diecezji Katowickiej, [w: ]Ekumenizm w duszpasterstwie parafialnym, (red. Józef Budniak), Katowice 2007, s. 99-107.
- Spotkanie jako element konstytutywny dialogu. Dzień Judaizmu w Katowicach, [w:] Dialog chrześcijańsko-żydowski w Polsce, (red. Grzegorz Ignatowski), Katowice 2008, s. 90-96.