Kobierzycki Emil: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
mNie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
==Kobierzycki Emil (1892-1963), wikariusz kapitulny w Opolu==
==Kobierzycki Emil (1892-1963), wikariusz kapitulny w Opolu==


Urodził się 4 czerwca 1892 we Lwowie. Po ukończeniu gimnazjum rozpoczął studia teologiczne na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie, które zostały przerwane przez władze carskie w wyniku wyroku skazującego na zsyłkę w głąb Rosji. Udało mu się jednak kontynuować i ukończyć studia w niemieckim seminarium duchownym w Saratowie. Świecenia kapłańskie przyjął w 1918 roku we Lwowie. Podczas II wojny światowej, gdy był proboszczem w Brodach, zdołał uratować od zagłady wielu Żydów. Za swoją działalność został aresztowany przez Niemców lecz udało mu się uciec do Brzeska skąd, w 1945 roku,  przybył na Opolszczyznę. W nowym miejscu został ustanowiony wikarym w parafii św. Piotra i Pawła w Opolu, a 24 października 1945 administratorem w parafii Matki Bożej Bolesnej i św. Wojciecha „na Górce”, również w Opolu. Oprócz pracy duszpasterskiej rządca ks. administrator [[Kominek Bolesław|Bolesław Kominek]] ustanowił go 20 września 1945 referentem ds. repatriantów powołując jednocześnie do Rady Diecezjalnej. Ks. Kobierczyki był jednym z trzech duchownych z byłych Kresów Wschodnich zasiadających w jedenastoosobowym gremium. W wyniku usunięcia z Opola ks. B. Kominka pełnił od 26 stycznia 1951 obowiązki wikariusza kapitulnego. Władzę nad Administracją Apostolską złożył 15 grudnia 1956 w momencie przejęcia rządów przez bpa [[Jop Franciszek|Franciszka Jopa]]. Z Opola przeszedł do parafii Trójcy Świętej w Bytomiu będąc jej proboszczem. Zmarł 9 stycznia 1963 w Bytomiu i został pochowamy na cmentarzu „Mater Dolorosa”.
Urodził się 4 czerwca 1892 we Lwowie. Po ukończeniu gimnazjum rozpoczął studia teologiczne na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie, które zostały przerwane przez władze carskie w wyniku wyroku skazującego na zsyłkę w głąb Rosji. Udało mu się jednak kontynuować i ukończyć studia w niemieckim seminarium duchownym w Saratowie. Świecenia kapłańskie przyjął w 1918 roku we Lwowie. Podczas II wojny światowej, gdy był proboszczem w Brodach, zdołał uratować od zagłady wielu Żydów. Za swoją działalność został aresztowany przez Niemców lecz udało mu się uciec do Brzeska skąd, w 1945 roku,  przybył na Opolszczyznę. W nowym miejscu został ustanowiony wikarym w parafii św. Piotra i Pawła w Opolu, a 24 października 1945 administratorem w parafii Matki Bożej Bolesnej i św. Wojciecha „na Górce”, również w Opolu. Oprócz pracy duszpasterskiej rządca ks. administrator [[Kominek Bolesław|Bolesław Kominek]] ustanowił go 20 września 1945 referentem ds. repatriantów powołując jednocześnie do Rady Diecezjalnej. Ks. Kobierczyki był jednym z trzech duchownych z byłych Kresów Wschodnich zasiadających w jedenastoosobowym gremium. W wyniku usunięcia z Opola ks. B. Kominka pełnił od 26 stycznia 1951 obowiązki wikariusza kapitulnego. Władzę nad Administracją Apostolską złożył 15 grudnia 1956 w momencie przejęcia rządów przez bpa [[Jop Franciszek|Franciszka Jopa]]. Z Opola przeszedł do [[Parafia Trójcy Świętej w Bytomiu|parafii Trójcy Świętej w Bytomiu ]] będąc jej proboszczem. Zmarł 9 stycznia 1963 w Bytomiu i został pochowamy na cmentarzu „Mater Dolorosa”.


Osoba ks. E. Kobierzyckiego wzbudza kontrowersje wśród historyków. Był on silną osobowością przyciągającą kresowian. Zapewne jego cechy kazały ks. Kominkowi ustanowić go referentem ds. repatriantów. W praktyce duszpasterstwa parafialnego był twórcą nieformalnych „parafii repatrianckich” w Opolu, które powstawały również w innych miejscowościach. Pomimo krytyki administratora w stosunku do tworzenia parafii w parafii zgromadził ks. Kobierzycki wokół siebie grupę kresowian w parafii św. Piotra i Pawła, a następnie po przejściu do parafii „na Górce” ludzie ci przeszli tam wciąż poszerzając krąg wiernych o tradycji „lwowskiej”. Stąd parafia „na Górce” gościła abpa Eugeniusz Baziaka, wielu kaznodziei z kresowych klasztorów i wiele innych osób, które przypominały im minione lata. Być może działalność ks. Kobierzyckiego jako wikariusza kapitulnego, zwłaszcza w stosunku do księży- autochtonów i rodzimych zgromadzeń zakonnych, miała swoje źródło w nastrojach kresowian dodatkowo podsycanych propagandą komunistyczną o zagrażającym niemieckim rewizjonizmie.  
Osoba ks. Kobierzyckiego wzbudza kontrowersje wśród historyków. Był on silną osobowością przyciągającą kresowian. Zapewne jego cechy kazały ks. Kominkowi ustanowić go referentem ds. repatriantów. W praktyce duszpasterstwa parafialnego był twórcą nieformalnych „parafii repatrianckich” w Opolu, które powstawały również w innych miejscowościach. Pomimo krytyki administratora w stosunku do tworzenia parafii w parafii zgromadził ks. Kobierzycki wokół siebie grupę kresowian w parafii św. Piotra i Pawła, a następnie po przejściu do parafii „na Górce” ludzie ci przeszli tam wciąż poszerzając krąg wiernych o tradycji „lwowskiej”. Stąd parafia „na Górce” gościła abpa [[Baziak Eugeniusz| Eugeniusz Baziaka]] , wielu kaznodziei z kresowych klasztorów i wiele innych osób, które przypominały im minione lata. Być może działalność ks. Kobierzyckiego jako wikariusza kapitulnego, zwłaszcza w stosunku do księży- autochtonów i rodzimych zgromadzeń zakonnych, miała swoje źródło w nastrojach kresowian dodatkowo podsycanych propagandą komunistyczną o zagrażającym niemieckim rewizjonizmie.


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 07:34, 30 maj 2010

Kobierzycki Emil (1892-1963), wikariusz kapitulny w Opolu

Urodził się 4 czerwca 1892 we Lwowie. Po ukończeniu gimnazjum rozpoczął studia teologiczne na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie, które zostały przerwane przez władze carskie w wyniku wyroku skazującego na zsyłkę w głąb Rosji. Udało mu się jednak kontynuować i ukończyć studia w niemieckim seminarium duchownym w Saratowie. Świecenia kapłańskie przyjął w 1918 roku we Lwowie. Podczas II wojny światowej, gdy był proboszczem w Brodach, zdołał uratować od zagłady wielu Żydów. Za swoją działalność został aresztowany przez Niemców lecz udało mu się uciec do Brzeska skąd, w 1945 roku, przybył na Opolszczyznę. W nowym miejscu został ustanowiony wikarym w parafii św. Piotra i Pawła w Opolu, a 24 października 1945 administratorem w parafii Matki Bożej Bolesnej i św. Wojciecha „na Górce”, również w Opolu. Oprócz pracy duszpasterskiej rządca ks. administrator Bolesław Kominek ustanowił go 20 września 1945 referentem ds. repatriantów powołując jednocześnie do Rady Diecezjalnej. Ks. Kobierczyki był jednym z trzech duchownych z byłych Kresów Wschodnich zasiadających w jedenastoosobowym gremium. W wyniku usunięcia z Opola ks. B. Kominka pełnił od 26 stycznia 1951 obowiązki wikariusza kapitulnego. Władzę nad Administracją Apostolską złożył 15 grudnia 1956 w momencie przejęcia rządów przez bpa Franciszka Jopa. Z Opola przeszedł do parafii Trójcy Świętej w Bytomiu będąc jej proboszczem. Zmarł 9 stycznia 1963 w Bytomiu i został pochowamy na cmentarzu „Mater Dolorosa”.

Osoba ks. Kobierzyckiego wzbudza kontrowersje wśród historyków. Był on silną osobowością przyciągającą kresowian. Zapewne jego cechy kazały ks. Kominkowi ustanowić go referentem ds. repatriantów. W praktyce duszpasterstwa parafialnego był twórcą nieformalnych „parafii repatrianckich” w Opolu, które powstawały również w innych miejscowościach. Pomimo krytyki administratora w stosunku do tworzenia parafii w parafii zgromadził ks. Kobierzycki wokół siebie grupę kresowian w parafii św. Piotra i Pawła, a następnie po przejściu do parafii „na Górce” ludzie ci przeszli tam wciąż poszerzając krąg wiernych o tradycji „lwowskiej”. Stąd parafia „na Górce” gościła abpa Eugeniusz Baziaka , wielu kaznodziei z kresowych klasztorów i wiele innych osób, które przypominały im minione lata. Być może działalność ks. Kobierzyckiego jako wikariusza kapitulnego, zwłaszcza w stosunku do księży- autochtonów i rodzimych zgromadzeń zakonnych, miała swoje źródło w nastrojach kresowian dodatkowo podsycanych propagandą komunistyczną o zagrażającym niemieckim rewizjonizmie.

Bibliografia

A. Hanich, Czas przełomu. Kościół katolicki na Śląsku Opolskim w latach 1945-1946, Opole 2008, s. 228, 231, 249-253; www.kuria.gliwice.pl.