Felicjanki: Różnice pomiędzy wersjami

Z e-ncyklopedia
Nie podano opisu zmian
(uzupełnienie)
Linia 3: Linia 3:
łac. Congregatio Sororum S. Felicis de Cantalice Tertii Ordinis Regularis Sancti Francisci Seraphici, CSSF.
łac. Congregatio Sororum S. Felicis de Cantalice Tertii Ordinis Regularis Sancti Francisci Seraphici, CSSF.


Zgromadzenie zostało założone w Warszawie 21 listopada 1855 roku przez bł. Marię Angelę Truszkowską, pod duchowym kierownictwem ks. Honorata Koźmińskiego i o. Beniamina Szymańskiego. Aprobatę ustną otrzymały felicjanki 10 kwietnia 1857 roku od arcybiskupa warszawskiego Antoniego Fijałkowskiego. W 1860 roku młoda wspólnota felicjanek została podzielona na dwie gałęzie: ściśle klauzurową i kontemplacyjno-czynną. Przełożoną generalną obydwu gałęzi była m. Angela Truszkowska. Nazwę „felicjanki" nadał siostrom lud Warszawy, widząc je modlące się z dziećmi w kościele ojców kapucynów w Warszawie, przed ołtarzem św. Feliksa z Kantalicjo (1515-1587), patrona dzieci i chorych. Do 1864 roku felicjanki prowadziły już 34 placówki, przeważnie wiejskie, w Królestwie Polskim, w tym wśród unitów na Podlasiu. W Warszawie miały zakłady dla sierot, bezdomnych kobiet i dziewcząt, przygotowywały do chrztu św. oraz współpracowały z kapucynami nad odnową tercjarstwa franciszkańskiego. Podczas powstania styczniowego pielęgnowały rannych żołnierzy w szpitalach polowych, co przyczyniło się do kasaty zgromadzenia przez rząd carski 18 grudnia 1864 roku. Po kasacie felicjanki przeniosły się na teren zaboru austriackiego, gdzie w Krakowie od 1861 roku prowadziły ochronkę miejską. Klauzurowe felicjanki wraz z m. Angela po kasacie wywiezione zostały do klasztoru bernardynek, po czym w 1871 roku przeniosły się do Przasnysza i przyjęły nazwę kapucynek. W 1865 roku zgromadzenie otrzymało od rządu austriackiego pozwolenie na pobyt i rozwój w Krakowie, dokąd w 1866 roku przybyła założycielka, by organizować na nowo życie wspólnoty felicjańskiej. W ten sposób felicjanki rozszerzyły swą działalność na teren Galicji, a w 1874 roku wyjechały do USA w celu pracy apostolskiej wśród Polonii.
Siostry Felicjanki swoje początki łączą dwie postaci: Honorata Koźmińskiego i Zofię Truszkowską. Spotkali się w Warszawie w tercjarstwie franciszkańskim. Zofia działała wówczas w Stowarzyszeniu Pań Miłosierdzia św. Wincentego a Paulo, przy kościele św. Krzyża. Płomienne kazania Honorata, które  przyciągały patriotycznych młodych ludzi zachwyciły również i Zofię. Po jego wpływem, wraz ze swoją kuzynką Klotyldą Ciechanowską, zaczęły opiekować się biednymi i bezdomnymi. Obie oddały się pod opiekę Matki Bożej Częstochowskiej w dniu 21 listopada 1855r. i przyjęły habit tercjarski z rąk ojca Honorata (ten dzień jest uznawany za początek Zgromadzenia Sióstr Felicjanek). Młodych kobiet pragnących poświęcić życie w służbie ubogim szybko przybywało.
Zgromadzenie zostało zatwierdzone przez papieża Leona XIII 19 lipca 1899 roku. Ostateczną aprobatę konstytucji otrzymało od Stolicy Apostolskiej w 1907 roku. W 1989 roku zostały zatwierdzone konstytucje po dostosowaniu do nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego. Felicjanki, choć powstały w Polsce, są zgromadzeniem międzynarodowym. Obecnie posiadają 104 domy. Pracują w Polsce, USA, Kanadzie, Brazylii, Włoszech, Francji, Anglii, Meksyku, Estonii, na Ukrainie oraz prowadzą kilka placówek misyjnych w Kenii.
 
Za zgodą arcybiskupa Melchiora Fijałkowskiego 10 kwietnia 1857 roku ojciec Honorat dał habity pierwszym 10 Felicjankom, były one szare, ze szkaplerzem i paskiem z grubego prostego powrozu, welony zaś czarne, u paska koronka drewniana (strój który nosiły niektóre członkinie III zakonu franciszkańskiego- w ten sposób nie budziły zastrzeżeń u władz). A 9 lipca najstarsze z sióstr złożyły pierwszą profesję według specjalnie ułożonej dla nich formuły.
 
Do 1866 roku Felicjanki nie składały ślubów, a jedynie obietnice zachowania rad ewangelicznych, dopiero od tego roku siostry dzielące się na chórowe i martanki (później zwane konwerskami) składały oprócz trzech ślubów: ubóstwa, posłuszeństwa i czystości także ślub pełnienia uczynków miłosierdzia (ten ostatni ślub składały do 1874 roku włącznie).
 
Zgromadzenie w krótkim czasie miało bardzo szybki wzrost liczebny powołań, dzięki czemu stało się najbardziej popularnym żeńskim zakonem w Warszawie, wstępowały do niego szczególnie tercjarki franciszkańskie oraz kobiety ze Stowarzyszenia Pań św. Wincentego a Paulo. Dlatego też, z pomocą osób z warszawskiej arystokracji zakupiono część dawnej Biblioteki Zauskich w Warszawie. W nowym domu prowadziły: zakład dla sierot i niepełnosprawnych kobiet, katechumenat żeński dla Izraelitek pragnących przyjąć katolicyzm, ochronę dla dzieci z ubogich rodzin dochodzących z miasta. Opiekowały się ubogimi w mieście, tercjarkami, miały pracownię szat liturgicznych, prowadziły bractwa religijne i indywidualne rekolekcje dla kobiet, dom dla upadłych dziewcząt ( zwanych magdalenkami), a od 1864 roku Przytulisko, gdzie zajmowały się kobietami, które po zwolnieniu ze szpitala nie mogły jeszcze podjąć żadnej pracy. Rozpoczęły też pracę wśród ludności unickiej na Podlasiu.
 
Jednak wybuch powstania styczniowego (1863 r.) spowodował zmianę działań Felicjanek. Ochrony zamieniono na szpitale, gdzie opatrywano rannych żołnierzy powstańczych. Ta posługa nie spodobała się jednak okupantom rosyjskim, którzy w grudniu 1864 r. wydali ukaz kasacyjny. Felicjanki musiały zdjąć habity i wrócić do swoich rodzin. Tylko grupie sióstr klauzurowych, jaka wewnątrz nowej zakonnej wspólnoty wyodrębniła się jeszcze w 1860 r., pozwolono zachować strój zakonny i przewieziono je do klasztoru sióstr bernardynek w Łowiczu. Wśród nich znajdowała się Matka Angela. Przez półtora roku pozostawała w tym klasztorze, po czym udała się do Krakowa, gdzie siostry prowadziły ochronę. Tutaj zgromadzenie zostało zatwierdzone przez rząd austriacki i zaczęło na nowo organizować działalność. W 1870 r. siostry zamieszkały w nowo wybudowanym klasztorze przy ul. Smoleńsk, który zaprojektował o. Honorat Koźmiński. To stąd w 1874 roku pięć Felicjanek na zaproszenie księdza Józefa Dąbrowskiego wyjechało do Stanów Zjednoczonych, by podjąć pracę wśród emigrantów polskich. W roku 1907 natomiast otworzyły ponownie w Warszawie swoja placówkę..
 
Szybki rozwój zgromadzenia i różnorodność działalności spowodowały, że w ciągu kilkudziesięciu lat utworzyły 15 prowincji: 12 w USA oraz 3 w Polsce.
 
Obecnie głównymi celami apostolstwa jest praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą oraz opieka nad chorymi i ubogimi. Felicjanki zajmują się przede wszystkim religijnym i moralnym wpływem na społeczeństwo, działalnością wychowawczo-oświatową, charytatywną, opiekuńczo-społeczną, a także działalnością misyjną. W Polsce prowadzą szkoły i przedszkola, domy dla chorych kobiet i dla chorych dzieci, ośrodek socjoterapeutyczny, kuchnię dla studentów i jadłodajnię dla bezdomnych, zajmują się działalnością katechetyczną i misyjną.
 
Zgromadzenie jest obecne na terenie Polski, USA, Kanady, Brazylii, Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji, Kenii, Ukrainy, Estonii i Rosji. W Polsce są 3 prowincje Sióstr Felicjanek: warszawska, krakowska, przemyska, jedna jest w Stanach Zjednoczonych oraz jedna w Brazylii, w których łącznie żyje blisko 1400 sióstr, z czego ponad 800 to Polki.


== Domy zgromadzenia na terenie diecezji katowickiej ==
== Domy zgromadzenia na terenie diecezji katowickiej ==
*[[Felicjanki - Pszczyna|Felicjanki w Pszczynie]]
*[[Felicjanki - Pszczyna|Felicjanki w Pszczynie]]
*[[Felicjanki - Suszec|Felicjanki w Suszcu]]
*[[Felicjanki - Suszec|Felicjanki w Suszcu]]


== Bibliografia ==
== Bibliografia ==
B. Łoziński, Leksykon zakonów w Polsce, Warszawa 1998, s. 194-195; M. B. Dmowska, Rozwój i stuletnia działalność Zgromadzenia Sióstr Felicjanek w Polsce, w: Sacrum Poloniae Millennium, Rzym 1961; M. B. Dmowska, Aby żyć trzeba umrzeć, Warszawa 1996; Siostry Świętego Feliksa (Felicjanki), [w:] Żeńskie zgromadzenia zakonne w Polsce w latach 1939-1947, t. l, Lublin 1982.  
H. Koźmiński Pisma t.3. Listy do Zgromadzenia Sióstr św. Feliksa z Cantalice  1856-1913, cz. I, Warszawa 1999; Historia Zgromadzenia SS. Felicjanek. Na podstawie rękopisów. Część I-III, Kraków 1924; J. Warzeszak, Błogosławiona Maria Angela Truszkowska patronka chorych, Warszawa 1998; M. Winowska, Idź i odnów mój dom, Warszawa 1999; B. Łoziński, Leksykon zakonów w Polsce, Warszawa 1998, s. 194-195; M. B. Dmowska, Rozwój i stuletnia działalność Zgromadzenia Sióstr Felicjanek w Polsce, w: Sacrum Poloniae Millennium, Rzym 1961; M. B. Dmowska, Aby żyć trzeba umrzeć, Warszawa 1996; Siostry Świętego Feliksa (Felicjanki), [w:] Żeńskie zgromadzenia zakonne w Polsce w latach 1939-1947, t. l, Lublin 1982.  


[[Kategoria:Zakony i zgromadzenia|Felicjanki]]
[[Kategoria:Zakony i zgromadzenia|Felicjanki]]

Wersja z 05:03, 14 paź 2016

Zgromadzenie Sióstr św. Feliksa z Kantalicjo Trzeciego Zakonu Regularnego Świętego Franciszka Serafickiego

łac. Congregatio Sororum S. Felicis de Cantalice Tertii Ordinis Regularis Sancti Francisci Seraphici, CSSF.

Siostry Felicjanki swoje początki łączą dwie postaci: Honorata Koźmińskiego i Zofię Truszkowską. Spotkali się w Warszawie w tercjarstwie franciszkańskim. Zofia działała wówczas w Stowarzyszeniu Pań Miłosierdzia św. Wincentego a Paulo, przy kościele św. Krzyża. Płomienne kazania Honorata, które przyciągały patriotycznych młodych ludzi zachwyciły również i Zofię. Po jego wpływem, wraz ze swoją kuzynką Klotyldą Ciechanowską, zaczęły opiekować się biednymi i bezdomnymi. Obie oddały się pod opiekę Matki Bożej Częstochowskiej w dniu 21 listopada 1855r. i przyjęły habit tercjarski z rąk ojca Honorata (ten dzień jest uznawany za początek Zgromadzenia Sióstr Felicjanek). Młodych kobiet pragnących poświęcić życie w służbie ubogim szybko przybywało.

Za zgodą arcybiskupa Melchiora Fijałkowskiego 10 kwietnia 1857 roku ojciec Honorat dał habity pierwszym 10 Felicjankom, były one szare, ze szkaplerzem i paskiem z grubego prostego powrozu, welony zaś czarne, u paska koronka drewniana (strój który nosiły niektóre członkinie III zakonu franciszkańskiego- w ten sposób nie budziły zastrzeżeń u władz). A 9 lipca najstarsze z sióstr złożyły pierwszą profesję według specjalnie ułożonej dla nich formuły.

Do 1866 roku Felicjanki nie składały ślubów, a jedynie obietnice zachowania rad ewangelicznych, dopiero od tego roku siostry dzielące się na chórowe i martanki (później zwane konwerskami) składały oprócz trzech ślubów: ubóstwa, posłuszeństwa i czystości także ślub pełnienia uczynków miłosierdzia (ten ostatni ślub składały do 1874 roku włącznie).

Zgromadzenie w krótkim czasie miało bardzo szybki wzrost liczebny powołań, dzięki czemu stało się najbardziej popularnym żeńskim zakonem w Warszawie, wstępowały do niego szczególnie tercjarki franciszkańskie oraz kobiety ze Stowarzyszenia Pań św. Wincentego a Paulo. Dlatego też, z pomocą osób z warszawskiej arystokracji zakupiono część dawnej Biblioteki Zauskich w Warszawie. W nowym domu prowadziły: zakład dla sierot i niepełnosprawnych kobiet, katechumenat żeński dla Izraelitek pragnących przyjąć katolicyzm, ochronę dla dzieci z ubogich rodzin dochodzących z miasta. Opiekowały się ubogimi w mieście, tercjarkami, miały pracownię szat liturgicznych, prowadziły bractwa religijne i indywidualne rekolekcje dla kobiet, dom dla upadłych dziewcząt ( zwanych magdalenkami), a od 1864 roku Przytulisko, gdzie zajmowały się kobietami, które po zwolnieniu ze szpitala nie mogły jeszcze podjąć żadnej pracy. Rozpoczęły też pracę wśród ludności unickiej na Podlasiu.

Jednak wybuch powstania styczniowego (1863 r.) spowodował zmianę działań Felicjanek. Ochrony zamieniono na szpitale, gdzie opatrywano rannych żołnierzy powstańczych. Ta posługa nie spodobała się jednak okupantom rosyjskim, którzy w grudniu 1864 r. wydali ukaz kasacyjny. Felicjanki musiały zdjąć habity i wrócić do swoich rodzin. Tylko grupie sióstr klauzurowych, jaka wewnątrz nowej zakonnej wspólnoty wyodrębniła się jeszcze w 1860 r., pozwolono zachować strój zakonny i przewieziono je do klasztoru sióstr bernardynek w Łowiczu. Wśród nich znajdowała się Matka Angela. Przez półtora roku pozostawała w tym klasztorze, po czym udała się do Krakowa, gdzie siostry prowadziły ochronę. Tutaj zgromadzenie zostało zatwierdzone przez rząd austriacki i zaczęło na nowo organizować działalność. W 1870 r. siostry zamieszkały w nowo wybudowanym klasztorze przy ul. Smoleńsk, który zaprojektował o. Honorat Koźmiński. To stąd w 1874 roku pięć Felicjanek na zaproszenie księdza Józefa Dąbrowskiego wyjechało do Stanów Zjednoczonych, by podjąć pracę wśród emigrantów polskich. W roku 1907 natomiast otworzyły ponownie w Warszawie swoja placówkę..

Szybki rozwój zgromadzenia i różnorodność działalności spowodowały, że w ciągu kilkudziesięciu lat utworzyły 15 prowincji: 12 w USA oraz 3 w Polsce.

Obecnie głównymi celami apostolstwa jest praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą oraz opieka nad chorymi i ubogimi. Felicjanki zajmują się przede wszystkim religijnym i moralnym wpływem na społeczeństwo, działalnością wychowawczo-oświatową, charytatywną, opiekuńczo-społeczną, a także działalnością misyjną. W Polsce prowadzą szkoły i przedszkola, domy dla chorych kobiet i dla chorych dzieci, ośrodek socjoterapeutyczny, kuchnię dla studentów i jadłodajnię dla bezdomnych, zajmują się działalnością katechetyczną i misyjną.

Zgromadzenie jest obecne na terenie Polski, USA, Kanady, Brazylii, Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji, Kenii, Ukrainy, Estonii i Rosji. W Polsce są 3 prowincje Sióstr Felicjanek: warszawska, krakowska, przemyska, jedna jest w Stanach Zjednoczonych oraz jedna w Brazylii, w których łącznie żyje blisko 1400 sióstr, z czego ponad 800 to Polki.

Domy zgromadzenia na terenie diecezji katowickiej

Bibliografia

H. Koźmiński Pisma t.3. Listy do Zgromadzenia Sióstr św. Feliksa z Cantalice 1856-1913, cz. I, Warszawa 1999; Historia Zgromadzenia SS. Felicjanek. Na podstawie rękopisów. Część I-III, Kraków 1924; J. Warzeszak, Błogosławiona Maria Angela Truszkowska patronka chorych, Warszawa 1998; M. Winowska, Idź i odnów mój dom, Warszawa 1999; B. Łoziński, Leksykon zakonów w Polsce, Warszawa 1998, s. 194-195; M. B. Dmowska, Rozwój i stuletnia działalność Zgromadzenia Sióstr Felicjanek w Polsce, w: Sacrum Poloniae Millennium, Rzym 1961; M. B. Dmowska, Aby żyć trzeba umrzeć, Warszawa 1996; Siostry Świętego Feliksa (Felicjanki), [w:] Żeńskie zgromadzenia zakonne w Polsce w latach 1939-1947, t. l, Lublin 1982.