Bereś Jerzy: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
Urodził się 14 września 1930 w Nowym Sączu. W 1956 roku ukończył rzeźbę w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Xawerego Dunikowskiego. W swojej twórczości posługiwał się manifestacjami artystycznymi. Jego prace i przedsięwzięcia, mają często charakter wypowiedzi polityczno-etycznej, głosił postulat wartości "aktu twórczego" nad przedmiotem. Jerzy Bereś wykształcił swój własny i niepowtarzalny styl, jednak jego praktyki były pokrewne: happeningowi i performance. | Urodził się 14 września 1930 w Nowym Sączu. W 1956 roku ukończył rzeźbę w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Xawerego Dunikowskiego. W swojej twórczości posługiwał się manifestacjami artystycznymi. Jego prace i przedsięwzięcia, mają często charakter wypowiedzi polityczno-etycznej, głosił postulat wartości "aktu twórczego" nad przedmiotem. Jerzy Bereś wykształcił swój własny i niepowtarzalny styl, jednak jego praktyki były pokrewne: happeningowi i performance. | ||
Pierwszą indywidualną wystawę miał w 1958 roku w krakowskim Domu Plastyków. W 1960 roku powstały jego pierwsze rzeźby z cyklu Zwidy, a w 1967 z cyklu Wyrocznia, wykonane z naturalnych surowców: drewna, kamienia polnego, zgrzebnego płótna i konopnych sznurów (charakterystycznych materiałów dla jego twórczości). | Pierwszą indywidualną wystawę miał w 1958 roku w krakowskim Domu Plastyków. W 1960 roku powstały jego pierwsze rzeźby z cyklu Zwidy, a w 1967 roku z cyklu Wyrocznia, wykonane z naturalnych surowców: drewna, kamienia polnego, zgrzebnego płótna i konopnych sznurów (charakterystycznych materiałów dla jego twórczości). | ||
W 1968 Bereś zaprezentował w Galerii Foksal w Warszawie pierwszą manifestację artystyczną Przepowiednia I. Otwiera ona cały cykl wystąpień, będących komentarzem do polityki, religii, sztuki i filozofii, w których artysta często posługuje się własnym ciałem i obiektem. Następnie realizował akcje nazywane przez artystę "mszami", w których poruszał on najważniejsze polskie problemy, m.in.: Msza Romantyczna, Msza Polityczna, Msza polska. | W 1968 roku Bereś zaprezentował w Galerii Foksal w Warszawie pierwszą manifestację artystyczną Przepowiednia I. Otwiera ona cały cykl wystąpień, będących komentarzem do polityki, religii, sztuki i filozofii, w których artysta często posługuje się własnym ciałem i obiektem. Następnie realizował akcje nazywane przez artystę "mszami", w których poruszał on najważniejsze polskie problemy, m.in.: Msza Romantyczna, Msza Polityczna, Msza polska. | ||
Około 1958 roku wykonał relief wyobrażający dwunastu Apostołów dla kościoła [[Parafia św. Floriana w Chorzowie|św. Floriana w Chorzowie]]. | Około 1958 roku wykonał relief wyobrażający dwunastu Apostołów dla kościoła [[Parafia św. Floriana w Chorzowie|św. Floriana w Chorzowie]]. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 13:46, 28 cze 2010
Bereś Jerzy (1930-), rzeźbiarz, plastyk
Urodził się 14 września 1930 w Nowym Sączu. W 1956 roku ukończył rzeźbę w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Xawerego Dunikowskiego. W swojej twórczości posługiwał się manifestacjami artystycznymi. Jego prace i przedsięwzięcia, mają często charakter wypowiedzi polityczno-etycznej, głosił postulat wartości "aktu twórczego" nad przedmiotem. Jerzy Bereś wykształcił swój własny i niepowtarzalny styl, jednak jego praktyki były pokrewne: happeningowi i performance. Pierwszą indywidualną wystawę miał w 1958 roku w krakowskim Domu Plastyków. W 1960 roku powstały jego pierwsze rzeźby z cyklu Zwidy, a w 1967 roku z cyklu Wyrocznia, wykonane z naturalnych surowców: drewna, kamienia polnego, zgrzebnego płótna i konopnych sznurów (charakterystycznych materiałów dla jego twórczości).
W 1968 roku Bereś zaprezentował w Galerii Foksal w Warszawie pierwszą manifestację artystyczną Przepowiednia I. Otwiera ona cały cykl wystąpień, będących komentarzem do polityki, religii, sztuki i filozofii, w których artysta często posługuje się własnym ciałem i obiektem. Następnie realizował akcje nazywane przez artystę "mszami", w których poruszał on najważniejsze polskie problemy, m.in.: Msza Romantyczna, Msza Polityczna, Msza polska.
Około 1958 roku wykonał relief wyobrażający dwunastu Apostołów dla kościoła św. Floriana w Chorzowie.
Bibliografia
L. Makówka, Sztuka sakralna na Górnym Śląsku w II połowie XX wieku. Malarstwo i rzeźba, Katowice 2008, s. 160-161.
|