Lubos Werner
Lubos Werner (1941-), malarz, autor projektów witraży
Urodził się 2 maja 1941 w Tarnowskich Górach. W 1959 roku zdał maturę w Liceum Ogólnokształcącym w im. S. Staszica w Tarnowskich Górach. W latach 1960-1966 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom uzyskał w pracowni malarstwa prof. Wacława Taranczewskiego. W 1960 roku został członkiem w Stowarzyszeniu Miłośników Ziemi Tarnogórskiej, brał udział w pracach Komitetu Odbudowy Kopalni Zabytkowej; od 1975 roku w zarządzie stowarzyszenia. W 1967 roku wstąpił do ZPAP w Krakowie. W 1983 roku podjął zajęcia w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie jako wykładowca. W 1987 roku brał udział w pracach Komitetu Doradczego Zabytkowej Kopalni Srebra. W 1990 roku uzyskał stopień adiunkta habilitowanego na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. Od 1993 roku uczestniczył w Komisji Artystycznej przy Kurii Biskupiej w Bielsku-Białej. W 1993 roku uzyskał stanowisko profesora w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie. Brał udział od 1994 roku w komisji programowej Galerii „Fra Angelico" w Katowicach. Od 1999 roku jest członkiem stowarzyszenia polsko - francuskiego „WITRAŻ 2000" działającego pod patronatem międzynarodowego Centrum Witraży w Chartres.
Oprócz projektowania witraży zajmuje się malarstwem sztalugowym, rzeźbą, ceramiką, metaloplastyką i scenografią. Jest profesorem w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie. Zajmuje się sztuką sakralną.
Wziął udział w ponad 60 wystawach zbiorowych. Zorganizował 38 wystaw indywidualnych.
Artysta projektował malowanie zabytkowych kościołów neogotyckich: pw. św. Wojciecha w Radzionkowie (1977) i pw. św. Jadwigi w Szopienicach (łącznie z polichromią, 1983) oraz wystrój wnętrza kościoła pw. św. Anny w Tarnowskich Górach (1979).
Stworzył kilka projektów witraży dla kościołów diecezji katowickiej:
- pw. Niepokalanego Poczęcia NMP i św. Maksymiliana Marii Kolbe w Janowie Miejskim (1978),
- pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bielsku-Białej (1987; obecnie diecezja bielsko-żywiecka),
- neogotycka kaplica Dobrego Pasterza w Świerklańcu.
Jest też autorem płaskorzeźby w domu pogrzebowym i na fasadzie kościoła w Wesołej.
Bibliografia
L. Makówka, Sztuka sakralna na Górnym Śląsku w II połowie XX wieku. Malarstwo i rzeźba, Katowice 2008, s. 239-242. Biogram: Wspólnota 2000. Przekroczyć próg nadziei (katalog), [Katowice 2001/2002].
|