Kalarus Roman
Kalarus Roman (1951-)
Urodził się 21 marca 1951. Odbył studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydział Grafiki w Katowicach. Dyplom uzyskał w 1976 roku. Obecnie jest profesorem, prowadzi Autorską Pracownię Plakatu w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Uprawia plakat, drzeworyt barwny, collage, rysunek, malarstwo i projektowanie autorskie. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień w konkursach na plakat i grafikę, w tym 2 razy Grand Prix na Biennale Plakatu Polskiego w 1995 i 2001 roku, 1 nagrodę na Festiwalu Plakatu w Krakowie w 2001 roku. Zaliczany jest do czołówki polskich twórców plakatu. W 2009 roku zdobył Grand Prix w 21. edycji Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach.
W latach 80. XX wieku projektował plakaty do wystaw organizowanych przez galerię Fra Angelico w Katowicach. Wystawiał swoje dzieła w Polsce i zagranicą. Prowadził warsztaty sztuki dla studentów w Turcji, Izraelu, USA, Chile. Jest ponadto autorem, wspólnie z Joanną Piech-Kalarus malowideł sakralnych w kościele pw. bł. Karoliny Kózkówny w Tychach oraz kościele pw. Matki Kościoła Niepokalanej Jutrzenki Wolności w Katowicach (2001-2002) – nagroda zespołowa Najlepszy Obiekt architektoniczny Katowic oraz wyróżnienie II stopnia SARP Warszawa 2002.
Jest autorem graficznej oprawy akcji antyalkoholowej zorganizowanej przez Duszpasterstwo Trzeźwości Archidiecezji Katowickiej oraz logo Muzeum Archidiecezjalnego i Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Wspólnie z Joanną Piech-Kalarus wykonał polichromię na ścianach krypty grobowej biskupów katowickich w katedrze Chrystusa Króla. Treść malowideł nawiązuje do Apokalipsy.
Członek Rady Społecznej przy Arcybiskupie Metropolicie Katowickim.
Bibliografia
L. Makówka, Sztuka sakralna na Górnym Śląsku w II połowie XX wieku. Malarstwo i rzeźba, Katowice 2008, s. 206-211; H. Pyka, Filozof światła, [w:] Ewangelia w plakacie. Katalog plakatów Romana Kalarusa wykonanych dla Duszpasterstwa Akademickiego i Muzeum Archidiecezjalnego w Katowicach. W 60 rocznicę ustanowienia Duszpasterstwa Akademickiego, Katowice 2008, s. 3–5.
|